Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Skilja agnarna från vetet - guldet från pyriten..

Startat av GuldUgglan, 31 Maj, 2015, 15:29:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Citat från: Guldbob skrivet 02 Juni, 2015, 20:25:11
Jag bryr mig inte så mycket om att man "kan köpa" det är inte tillåtet av ganska enkla skäl, de är hälsovådliga och miljöfarliga mm.mm. och har varit tillståndspliktiga i mååånga år. Men inte alla tycks veta om detta.
Kör hårt, men var riktigt försiktiga!
Läs gärna mer på http://www.lansstyrelsen.se/Sv/e-tjanster/kemikalietillstand/Pages/default.aspx

OK. Tack. Det löser sig när den dagen kommer  :)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

newstream

Citat från: borax skrivet 02 Juni, 2015, 19:01:16
Citat från: borax skrivet 02 Juni, 2015, 18:35:12
Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Juni, 2015, 18:26:19
Citat från: borax skrivet 02 Juni, 2015, 18:15:41
Det enklaste och billigaste är ett Miller Table att skilja pyriten från guldet med. Men du måste sikta materialet till ca.70-100 mesh (0.210-0.149mm) så kan du köra och ej vara rädd för att tappa finguldet.

//borax

mmm.. Det blir nog så småningom.. Har en grafitgrå golvklinker skiva 30*60 cm med grov rå struktur som nog ska funka perfekt som millers table.
Har hittat annat koncentrat där annat än guld blir kvar nu. Misstänker det är Scheelite (volfram) ska testa med UV lampa.. Intressant i så fall..ingen känd fyndighet däromkring.
Har bara siktat med te-sil innan så måste kanske sikta ner det mer för att få bättre resultat.
Japp har ingen betydelse om det är schelit eller pyrit guldet är tyngre jag har kört en del shelit själv inga probem med det.

//borax
Här kommer en länk så får du se hur effektivt det är.

Man ska inte vara i närheten av pissnödig om man ska kolla på det där iaf  :o
Spade, ett undervärderat redskap.