Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Skilja agnarna från vetet - guldet från pyriten..

Startat av GuldUgglan, 31 Maj, 2015, 15:29:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Det är lugnt Guldbob..här är vi alla sansade  :D
Brorsan har jobbat som Kemilärare så lite syror fixas nog lätt ihop när den dagen kommer. Siv och vis.. Har jag inte hört men antar det är syra i vatten eller vatten i syra du menar.?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Guldbob

Citat från: GuldUgglan skrivet 01 Juni, 2015, 19:51:04
Brorsan har jobbat som Kemilärare så lite syror fixas nog lätt när den dagen kommer. Siv och vis.. Har jag inte hört men antar det är syra i vatten eller vatten i syra du menar.?
Jag hoppas för hans skull att han inte "fixar" syror åt någon, då dessa är starkt reglerade och kräver tillstånd från länssyrelsen och i vissa fall faller dessa under krigsmateriel och vapenlagar.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

En lite mindre hink som du ställer i en större. Sen hivar du i materialet och svavelsyra (60% ig). Reaktionen är ganska våldsam så gör det ute och sätt dig på avstånd med en kall öl och vänta tills det reagerat färdigt.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Guldbob

Citat från: Gruvfogden skrivet 01 Juni, 2015, 20:46:10
En lite mindre hink som du ställer i en större. Sen hivar du i materialet och svavelsyra (60% ig). Reaktionen är ganska våldsam så gör det ute och sätt dig på avstånd med en kall öl och vänta tills det reagerat färdigt.
Låter bra, men var köper du Svavelsyran? Den är tillståndspliktig då den är en del i att tillverka mycket starka sprängämnen.
Inte alla kan få ett dylikt tillstånd. Det krävs utbildning och kunskap. Men prova gärna att ansöka hos länsstyrelsen.
Förr i tiden kunde man köpa det mesta men nu får du vara glad om du kan köpa koksalt eller någon annan ren kemikalie utan tillstånd...
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

;)
Citat från: Guldbob skrivet 01 Juni, 2015, 19:57:44
Citat från: GuldUgglan skrivet 01 Juni, 2015, 19:51:04
Brorsan har jobbat som Kemilärare så lite syror fixas nog lätt när den dagen kommer. Siv och vis.. Har jag inte hört men antar det är syra i vatten eller vatten i syra du menar.?
Jag hoppas för hans skull att han inte "fixar" syror åt någon, då dessa är starkt reglerade och kräver tillstånd från länssyrelsen och i vissa fall faller dessa under krigsmateriel och vapenlagar.

Haha.. Nog kan vi ju ha lite olika åsikter du och jag här på forumet..
Men det är då fanimej första gången jag blir behandlad som en terrorist.. Haha..
Du har nog spårat ut en smula nu.. Jag skrev innan att syror var lite överkurs i det här läget.
Jag vill bara ha bort pyriten från pannan för att kunna skörda guldet enkelt.. Inte starta världskrig. :D :))

PS.  Har jobbat inom Räddningstjänsten i 28 år nu så har lite koll på hur olika syror och annat reagerar ihop med vatten... Och att min bror jobbat som Kemilärare och kan fixa ihop syror menade jag bara att han har kunskapen och vanan.. inget annat.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

borax

Det enklaste och billigaste är ett Miller Table att skilja pyriten från guldet med. Men du måste sikta materialet till ca.70-100 mesh (0.210-0.149mm) så kan du köra och ej vara rädd för att tappa finguldet.

//borax

borax

Citat från: borax skrivet 02 Juni, 2015, 18:15:41
Det enklaste och billigaste är ett Miller Table att skilja pyriten från guldet med. Men du måste sikta materialet till ca.70-100 mesh (0.210-0.149mm) så kan du köra och ej vara rädd för att tappa finguldet.

//borax
Och här kommer en länk med en mycket finmaskig sikt som passar ändåmålet bra ca. 70-100 mesh. http://www.clasohlson.com/se/Sil/Pr345116000

GuldUgglan

//borax

mmm.. Det blir nog så småningom.. Har en grafitgrå golvklinker skiva 30*60 cm med grov rå struktur som nog ska funka perfekt som millers table.
Har hittat annat koncentrat där annat än guld blir kvar nu. Misstänker det är Scheelite (volfram) ska testa med UV lampa.. Intressant i så fall..ingen känd fyndighet däromkring.
Har bara siktat med te-sil innan så måste kanske sikta ner det mer för att få bättre resultat.

borax

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Juni, 2015, 18:26:19

//borax

mmm.. Det blir nog så småningom.. Har en grafitgrå golvklinker skiva 30*60 cm med grov rå struktur som nog ska funka perfekt som millers table.
Har hittat annat koncentrat där annat än guld blir kvar nu. Misstänker det är Scheelite (volfram) ska testa med UV lampa.. Intressant i så fall..ingen känd fyndighet däromkring.
Har bara siktat med te-sil innan så måste kanske sikta ner det mer för att få bättre resultat.
Japp har ingen betydelse om det är schelit eller pyrit guldet är tyngre jag har kört en del shelit själv inga probem med det.

//borax

borax

Citat från: borax skrivet 02 Juni, 2015, 18:35:12
Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Juni, 2015, 18:26:19

//borax

Japp har ingen betydelse om det är schelit eller pyrit guldet är tyngre jag har kört en del shelit själv inga probem med det.

//borax
Här kommer en länk så får du se hur effektivt det är.

Gruvfogden

Citat från: Guldbob skrivet 01 Juni, 2015, 21:07:10
Låter bra, men var köper du Svavelsyran? Den är tillståndspliktig då den är en del i att tillverka mycket starka sprängämnen.
Inte alla kan få ett dylikt tillstånd. Det krävs utbildning och kunskap. Men prova gärna att ansöka hos länsstyrelsen.
Förr i tiden kunde man köpa det mesta men nu får du vara glad om du kan köpa koksalt eller någon annan ren kemikalie utan tillstånd...

Vattenbutiken säljer bl.a. 50% svavelsyra. Det används i villapooler för att få rätt PH. Inget tillstånd behövs för att få köpa det.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 02 Juni, 2015, 19:09:05
Citat från: Guldbob skrivet 01 Juni, 2015, 21:07:10

Vattenbutiken säljer bl.a. 50% svavelsyra. Det används i villapooler för att få rätt PH. Inget tillstånd behövs för att få köpa det.

Det finns att beställa på nätet 96% helt lagligt också.. I allafall enligt företaget som säljer.
https://www.apcpure.com
250:-/liter ungefär.

Guldbob

Jag bryr mig inte så mycket om att man "kan köpa" det är inte tillåtet av ganska enkla skäl, de är hälsovådliga och miljöfarliga mm.mm. och har varit tillståndspliktiga i mååånga år. Men inte alla tycks veta om detta.
Kör hårt, men var riktigt försiktiga!
Läs gärna mer på http://www.lansstyrelsen.se/Sv/e-tjanster/kemikalietillstand/Pages/default.aspx

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se