Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Skilja agnarna från vetet - guldet från pyriten..

Startat av GuldUgglan, 31 Maj, 2015, 15:29:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Jag börjar bli less småpysslet jag hållit på med under veckan.
Jag har finvaskat igenom en massa koncentrat med falcon clean up pan som jag köpte.
Nog måste jag hålla med er som gillar denna panna, den är suverän att hitta riktigt smått guld. Jag har delar till ett millers table som jag tänkte sätta ihop för det här jobbet, men det kom av sig när jag testade pannan.

Men nu börjar jag bli less.. pannan funkar så bra så när all svartsand är bortvaskad och man ser en del pyttekorn, som ibland bara syns med luppen, så är man ju övertygad att det är guld.. MEN!.. vid närmare granskning har jag sett att en hel del pyrit också ligger kvar, och när de är så smått så det bara syns i lupp så är det tusan inte lätt att skilja från guldet. Hur i helskotta ska man göra på ett enkelt sätt att snabbt avgöra vad som är vad..  man kan ju inte gärna sitta och pilla med en nål på varenda bit som knappt syns ens. Och joo.. jag jagar även det minsta guldet så vill gärna veta vad som är vad. Allt för prospekteringens skull.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Gör som jag, kasta skiten. Måste man ha lupp för att se det så kvittar det. Jag orkar inte hålla på att jaga det. Är ju skillnad om det rör sig om 6 ton med en guldhalt på över 5 gram per ton. Då är det sikt och skakbord.

Annars kan du ju alltid sälja det som paydirt. Det verkar ju vara det nya nu.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 31 Maj, 2015, 15:35:38
Gör som jag, kasta skiten. Måste man ha lupp för att se det så kvittar det. Jag orkar inte hålla på att jaga det. Är ju skillnad om det rör sig om 6 ton med en guldhalt på över 5 gram per ton. Då är det sikt och skakbord.

Annars kan du ju alltid sälja det som paydirt. Det verkar ju vara det nya nu.
HAHA.. joo... tanken har ju slagit mig ;)
Men för prospekteringens skull så är det kul att veta att allt man hittar är guld..  har redan prioriterat om mina områden denna säsong efter ett litet grusprov som visade hundratals små pytte guldkorn..
Så jag vill ju inte bli lurad att gräva pyrit hela sommaren;)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Patrik8311

Nu har jag glömt bort vilken syra som tar bort allt utom Au, men vaska i den :P

BASSO

Tjenixen GuldUgglan.
Klart att du måste veta guldförekomsten i proverna för att kunna dra riktiga slutsatser, speciellt om du redovisar tillbaka till företagen.
Nästa gång, testa att vaska ner tills det bara är tyngre mineraler kvar i pannan. Tillsätt sedan någon syra som löser järn. Tror att det kan funka med antingen oxalsyra eller svavelsyra, jag skulle föredra oxalsyra om den löser pyriten.

Läste någonstans att i guldhaltig sulfidmalm så är myckt av micro/nano guldet inkapslat i sulfidmineralerna, och därför måste sulfidskalet krossas eller frätas bort innan guldet blir synligt.
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

GuldUgglan

Citat från: BASSO skrivet 01 Juni, 2015, 09:28:46
Tjenixen GuldUgglan.
Klart att du måste veta guldförekomsten i proverna för att kunna dra riktiga slutsatser, speciellt om du redovisar tillbaka till företagen.
Nästa gång, testa att vaska ner tills det bara är tyngre mineraler kvar i pannan. Tillsätt sedan någon syra som löser järn. Tror att det kan funka med antingen oxalsyra eller svavelsyra, jag skulle föredra oxalsyra om den löser pyriten.

Läste någonstans att i guldhaltig sulfidmalm så är myckt av micro/nano guldet inkapslat i sulfidmineralerna, och därför måste sulfidskalet krossas eller frätas bort innan guldet blir synligt.
Mvh Basso

Japp.. jag får testa med någon syra. Just de här proverna var inte från andras inmutningar men du har rätt i det.  I och för sig så behöver jag inte redovisa så exakt.. I såfall tas det prover som skickas till labb, om det verkar intressant antar jag.

Jag har också funderat lite på det där med vikten.. för vissa pyritkorn ligger så jäkla bergfasta i botten på pannan så det är nog möjligt att just de kornen innehåller guld, andra pyritkorn försvinner ju samtidigt med svartsanden....

Dynamit Daniel

Koncentrerad salpetersyra torde göra susen. Hanskar, glasögon och gärna utomhus för när reaktionen kommer igång blir det rätt våldsamt. Någonstans i Guldströms nyhetsbrev har de gjort något liknande, kommer dessvärre inte ihåg vilket.
Allt kommer upp med dynamit...

Dynamit Daniel

Brev 110 var det... klart läsvärt i ditt fall.
Allt kommer upp med dynamit...

Patrik8311

HANNU

Citat från: Dynamit Daniel skrivet 01 Juni, 2015, 10:30:21
Koncentrerad salpetersyra torde göra susen. Hanskar, glasögon och gärna utomhus för när reaktionen kommer igång blir det rätt våldsamt. Någonstans i Guldströms nyhetsbrev har de gjort något liknande, kommer dessvärre inte ihåg vilket.
Har för mig att det flesta syror biter bäst när dom är utspädda.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

En sak jag funderat själv på.. om man hettar upp pyriten så ska den ju bli magnetisk. Då får man ju bort pyriten från pannan i alla fall på ett enkelt sätt.. Skulle det fungera tror ni? Fast jag får förståss ta bort allt från plastpannan innan jag hettar upp allt.. hehe

Sen är det ju en annan sak att få ut eventuellt guld från pyriten, men det kan man lösa en annan gång, lite överkurs just nu... låter som vinterjobb.

Guldbob

Snälla, ta det försiktigt, varmt vatten med löst Amoniumpersulfat eller järnklorid använder man för att etsa bort överfödig koppar när man gör hemmagjorda mönsterkort. Detta kan skada dig om du hanterar det fel.
Dessa mixturer duger gott för det mesta och löser ut metaller men inte Guld, detta förblir olöst. Mao. Bara att sila bort Guldet från kretskorten........(nästan sant)

Att använda väteperoxid och saltsyra för att ta bort metaller är överkurs och kan skada dig om du promt vill jobba med starka syror sök psykhjälp eller lär dig detta professionellt. Men vad du än gör, tro inte att du kan!

Jag misstänker att om du bestämt dig kan jag inte hindra dig, men kom då i håg skillnaden mellan SIV eller VIS från grundskolan, tänk på detta och ta det försiktigt Använd skyddsutrustning och skyddsglasögon.

Kommer du inte ens ihåg detta för guds skull låt bli!
Salpetersyra och Saltsyra/kungsvatten löser Guld och detta ger dig nästa problem , att fälla ut det utan att fälla ut andra metaller.
Osv. Osv. Osv

Jag kan detta men ger ingen hjälp på distans. Mitt råd.
Låt bli, överlåt detta till gruvjättarna.

Vaska det Alluviala guldet och lämna ditt elektronikskrot till återvinning.

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se