Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hemmabyggda vaskrännor.

Startat av Gräv djupt, 27 Januari, 2015, 14:05:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bothner(Kenneth)

Citat från: Guldbob skrivet 12 Februari, 2015, 20:15:53
Gör det enkelt, krångla inte till det.
En enkel ränna, gärna med "matningstratt" i 2-3mm aluminium duger bra, gör den runt metern+ tratt, inte över 30cm bred. Lägg lite bagagematta från biltema i botten och spagettimatta (dörrmatta)ovanpå, överst lite sträckmetall.
Glöm allt med Goldhogmattor och andra specialgrejor, det duger gott att börja med enkla grejor,
DE FUNGERAR MYCKET BRA!
Senare vid ditt nästa bygge kanske du vill satsa på specialgrejor som Goldhog mattor, hoppers osv.

Lycka till med ditt bygge.
Vill hålla med och tillägga att det är viktigare att komma ut i busken med hyggliga grejor än att sitta hemma och drömma med bästa prylarna. Lägg pengar på soppa till en Finlandsresa i stället.

olauser

Jo de skulle vart kul. Men ja måste ju beta av närområdet oxå. Å de ha ju blivit ett till, i piteå . Så är de någon som har några bra idéer om bra skogspromenader i det området så är de bara att säga till.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

7up

Börja bocka till en ränna och som Guldbob sa ta enkla/billiga mattor osv. Bara att byta ut mattorna mot annat när man vill bygga ut rännan till t.ex. en mer avancerad highbanker. En 8 tum bred ränna duger både som vanlig ränna och vidarebygge, oftast lockas man väl att bygga större rännor i tron om att man då kommer få mer guld, men har märkt att den svaga länken är en själv(att orka gräva i högt tempo). Sen är det ju också som Bothner nämner viktigare att komma ut på riktigt än att sitta hemma och drömma. Själv drömmer man väl lite väl mycket :)

Satsa på att göra rännan portabel istället för stor och se till att ha en ordentlig tratt så du får den hastighet på vattnet som behövs. Hastigheten på vattnet är viktigare än vattenvolymen.

Här är en länk med lite matnyttig info ang bredd på rännor och varför man inte ska göra rännorna för breda:
http://www.treasurenet.com/forums/sluicing/184671-big-sluice.html

newstream

Citat från: Guldbob skrivet 12 Februari, 2015, 20:15:53
Gör det enkelt, krångla inte till det.
En enkel ränna, gärna med "matningstratt" i 2-3mm aluminium duger bra, gör den runt metern+ tratt, inte över 30cm bred. Lägg lite bagagematta från biltema i botten och spagettimatta (dörrmatta)ovanpå, överst lite sträckmetall.
Glöm allt med Goldhogmattor och andra specialgrejor, det duger gott att börja med enkla grejor,
DE FUNGERAR MYCKET BRA!
Senare vid ditt nästa bygge kanske du vill satsa på specialgrejor som Goldhog mattor, hoppers osv.

Lycka till med ditt bygge.

Det är nog som @Guldbob  och @7up  skriver, börja smått och enkelt, bygg större och mer avancerat efter hand.
Det är kanske bara jag som går mot strömmen och börjat från fel håll  :D ,
mitt första bygge var en Highbanker ca 30 cm bred och upp till ca 3 meter lång och har nu tankarna på hur jag ska utveckla den,
den blev mitt första bygge, mycket för att jag var helt besluten om att jag skulle åka upp till Finland och gräva på SGFs inmutning under min första säsong som Guldgrävare/Prospekterare,

hade jag inte bestämt mig för den resan hade jag nog börjat med en bäckränna/stream Sluice

Spade, ett undervärderat redskap.

olauser

Men det är ju jävligt kul å bygga. Varje minut på fritiden går ju åt till å bygga i huvudet.  Resten av tiden går åt till att tänka ut bra platser. Va gör man på jobbet då? Ja sej de. Nä de ska byggas en större och ett par mindre. Ja måste ju ha lite grejor i Pite oxå.

Pappagoran

Ja stort eller litet är ju frågan. Jag gjorde en liten ränna 80x 20 cm som jag körde antingen som självcirkulerande eller direkt i en bäck. Nästa steg blev en goldtromel "Gruspelle" så som ni säkert noterar missade jag alla mellanlägen.

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Sluiceman Dan

Hehe, har man en gång börjat bygga smått, blir det lätt att det går överstyr.
Kul å bygga och sedan se om det funkar.

Flest leksaker innan man dör, han vinner  :D

@olauser - läser att du är omkring Piteå trakterna, är du därifrån?
Hittat nåt ställe i området kanske?
Är själv å kollar ställen kring å åt älvsbyhållet, finns intressanta ställen ditåt.
Bor själv i Luleå, har även stuga mellan Luleå å Piteå.  8)

Hojta gärna till ifall du känner för det.

/Mr Johansson.
Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏

olauser

Nä ja bor i borlänge men köpte i våras en stuga i bodsjön utanför Pite. Har inte hunnit ut så mycket men ja blir där några veckor i sommar. Klart vi ska ut å gräva lite. De får vi styra upp.