Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hemmabyggda vaskrännor.

Startat av Gräv djupt, 27 Januari, 2015, 14:05:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gräv djupt

Ni som har byggt/bygger egna rännor, fungerar de bra? Vad är det man ska se upp med när man bygger? Vanligaste missarna?

Frågar eftersom jag själv håller på att konstruera min första ränna.

HANNU

Vanligaste felen gör man med gallret och med för kort hoper.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 27 Januari, 2015, 14:30:27

Hannu menar då man bygger en highbanker men om det är din första ränna skulle jag rekommendera en annan typ som du har mer användning av. Finns ju en del typer med olika designer. Highbanker är inte det optimala om man är ute på normal prospektering.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gräv djupt

Citat från: HANNU skrivet 27 Januari, 2015, 14:30:27

Vad är det man gör fel med gallret?

Gruvfogden

Gallret ska vara öppet i ena änden så att det kan röra på sig. På det viset slipper man att materialet stockar sig.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Gräv djupt

Hittade denna gummimatta i min braåhagömma. Skulle den funka under miners moss mattan?

Gruvfogden

Absolut. Men tänk på att Miners moss är rätt tidsödande att rensa. Satsa på Gold Hog istället. 
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

olauser

Ja hade tänkt bygga i aluminium istället för rostfritt. Bära mindre= orka gräva mer. Materialtjocklek 2 mm, räcker det eller blir det sladdrigt?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

erland82

newstream

Citat från: olauser skrivet 12 Februari, 2015, 19:49:45
Ja hade tänkt bygga i aluminium istället för rostfritt. Bära mindre= orka gräva mer. Materialtjocklek 2 mm, räcker det eller blir det sladdrigt?

Min Highbanker är byggd i 2 mm å det funkar, min hopper har blivit ganska bucklig efter det gångna året, så de kan vara bra å köra med 3 mm i hoppern.
Spade, ett undervärderat redskap.

olauser

Tackar, klipper å bockar å bugar!

Guldbob

Gör det enkelt, krångla inte till det.
En enkel ränna, gärna med "matningstratt" i 2-3mm aluminium duger bra, gör den runt metern+ tratt, inte över 30cm bred. Lägg lite bagagematta från biltema i botten och spagettimatta (dörrmatta)ovanpå, överst lite sträckmetall.
Glöm allt med Goldhogmattor och andra specialgrejor, det duger gott att börja med enkla grejor,
DE FUNGERAR MYCKET BRA!
Senare vid ditt nästa bygge kanske du vill satsa på specialgrejor som Goldhog mattor, hoppers osv.

Lycka till med ditt bygge.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

olauser

Jo de ska bli enklare. Min rostfria HB börjar bli för tung. De blir gärna grovt när det är gratis. Den får tjäna som stationär hemma i garaget.