Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Nu är jag arg, dax att ta ställning!!

Startat av GuldUgglan, 02 Januari, 2015, 11:25:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

erland82

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Januari, 2015, 17:25:13
nej pappag.. det är ju inte av dig jag fått mina PM men det som stod i dessa var det som fick bägaren att rinna över. Och det verkar ju finnas många här som ställer sig bakom dessa påståenden.

Du diskuterar ju endbart med dig själv när du skriver så. Du hänvisar till ett mail som du fått som där vi inte har en aning om vad som står. Det är med andra ord väldigt lätt för dig att säga att många här håller med personen i fråga. Så ska du använda den retoriken så kan vi väl få veta vad det är som "VI" står bakom!? Annars har vi ingen chans att förvara oss! ;)

Jag tycker för övrigt taket är högt på forumet där alla får komma till tals. Jag kan förstå om du blir sur om någon ber dig att radera ett inlägg för att det stör personen i fråga. Men att börja skylla ifrån sig och säga att många här håller med den personen, där tror jag du har fel!

Pappagoran

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Januari, 2015, 17:25:13
nej pappag.. det är ju inte av dig jag fått mina PM men det som stod i dessa var det som fick bägaren att rinna över. Och det verkar ju finnas många här som ställer sig bakom dessa påståenden.

Det är helt sant @GuldUgglan att det inte var från mig. Men det skulle vara väldigt intressant att veta vad du fått som gör att du tycker att tycker forumet ska bli seriöst och att det är dags att ta ställning med mera med mera. PM;a mig gärna.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

Blandar mig inte mer i ämnet, men under tiden jag varit medlem i forumet, så har ämnet ältats mycket. Skitstövlar finns i alla folksamlingar.
Bengt undrar om att var kan man köra med dessa stora maskiner. Det har varit på tapeten flera gånger också. Nu har inte jag nån dredge, men finns åtminstone tre ställen i Sverige. Själv har jag HB som man kan köra på samma ställen. I Finland har jag tiotal ställen att köra med en HB.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Jag vill även tillägga att vi har en guldwiki (under uppbyggnad) som försöker svara på vanliga frågor.
Jag tror lagen kortfattat tas upp där.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

klyvar

Det är svårt att ange vad som är tillåtet och inte tillåtet eftersom lagarna säger väldigt lite om vad som faktiskt är tillåtet. Hade det funnits en lagtext som kunde klart och tydligt tala om för oss vad som är tillåtet eller inte, så är jag övertygad om att den hade varit citerad här vid ett flertal tillfällen redan. Det beror inte på någon ovilja eller dold agenda från någon av oss. Det är jag övertygad om.

Forumet ger ofta bra indikationer för vad man ska tänka på tycker jag. Visst är det tillåtet att gräva gropar. Så länge marken återställs och man inte stör eller förstör naturvärden eller andra värden. Kanske vi skulle ha en länk till en faktasida för vad som är tillåtet enligt allemansrätten. Och vad vår erfarenhet också säger oss. Efter hand som sidan utformas så kan vi också intervjua lite nyckelpersoner och referera till dom.

Om Nugget gillar iden så är väl bara frågan vem har lust att ta tag i projektet?

Till exempel slam i små vattendrag kan vara förödande för djurlivet där. Men att gräva i en bank ute i ett lite större vattendrag med mestadels grovt material gör absolut ingen skada.

Nugget

Detta är ett svar till GuldUgglan...

Hej, detta var bra skrivit  av @klyvar !!!

Citat från: klyvar skrivet 03 Januari, 2015, 00:26:21
Det är svårt att ange vad som är tillåtet och inte tillåtet eftersom lagarna säger väldigt lite om vad som faktiskt är tillåtet. Hade det funnits en lagtext som kunde klart och tydligt tala om för oss vad som är tillåtet eller inte, så är jag övertygad om att den hade varit citerad här vid ett flertal tillfällen redan. Det beror inte på någon ovilja eller dold agenda från någon av oss. Det är jag övertygad om.

Ja, hade det funnits specifika regler för guldvaskare så hade det inte varit svårt för mej att anslå detta överst på sidan.
Men som du själv säger @GuldUgglan så är det så att "myndigheterna tolkar lagarna" och "Att lagarna är svårtolkade" detta får denna fråga ett speciellt fokus.

Citat från: klyvar skrivet 03 Januari, 2015, 00:26:21
Kanske vi skulle ha en länk till en faktasida för vad som är tillåtet enligt allemansrätten. Och vad vår erfarenhet också säger oss. Efter hand som sidan utformas så kan vi också intervjua lite nyckelpersoner och referera till dom.

Om Nugget gillar iden så är väl bara frågan vem har lust att ta tag i projektet?

Detta är ett bra tips för att få alla saker att falla på plats.
Vi kan börja med en avdelning för just "Lagar och regler" med underkategori "Arbetet med regler"
Vi har ju sedan vår GuldWiki där allt kan publiceras + på forumet.

Något PM känner jag inte till som du tidigare hänvisade till, så jag kan inte kommentera det.

/MVH Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

GuldUgglan

Tack allihop!
Det är bra att se att detta tas seriöst. Det ser mycket bättre ut i allas ögon tror jag.

Jag hoppas verkligen inte någon tittar snett på någon annan för att någon skriver hur lagarna ser ut. Vi är alla här av samma orsak, vi gillar guldvaskning. Det skall vi väl kunna vara sams om. Det finns nog ingen här som har vilja att förbjuda guldvaskning. Tvärtom. Att lagarna ser ut som de gör kan vi ju inte förändra genom att blunda eller tjafsa om dem. Det ser ut som de gör i alla fall.

Jag hoppas inte heller någon i framtiden skall få några PM som jag fick. Det som stod i dessa PM var ungefär som jag skrev i första inlägget:
- "Att jag skulle radera mina "negativa" inlägg och sluta läsa lagen för folk, för vi på forumet gillar inte folk som gör sånt. Ingen tycker om dig då.  "Vi" vill fortsätta att vaska guld som vi vill och dina inlägg förstör guldvaskningen."
Inte ordagrant, men den betydelsen var det.. lite personliga grejer också som jag inte vill ta upp här. Personen som skrev detta har ju varit väldigt tyst i denna debatten men läser ivrigt har jag märkt. Han är flitig forumskrivare annars.
Nåja, hoppas vi kan sätta allt tjafs bakom oss. Vi är ju här av samma orsak och skall väl kunna dra åt samma håll utan att skriva en massa larvigheter.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

He he, jag är rätt så flitig skrivare här, men det var inte jag  ;)
Vi medlemmar är seriösa, nästan alla. Och om man nu vill utnyttja forumet så finns det ju information om regler och om sunt förnuft.
Folk som förstör i naturen bryr nog sig inte om andra regler i samhället heller. Kan tänka mig att dom på hemvägen lämnar kylskåpet och soffan på rastplatsen och slänger övriga sopor ut genom fönstret.
Här hemma ser man längs skogsvägar högar med skräp som folk fraktar dit med släpvagn.
Ja, man mår illa av det.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Gruvfogden

Jo visst är det bra att folk skickar pm och talar om vad "vi" tycker. Jag har alltid haft svårt att ta ställning i de flesta frågor.
Jag tror att jag ska använda mig av detta knep nästa gång jag ska ta ett beslut eller har en fundering.
Jag lägger helt enkelt upp frågan och min ambivalenta "ståndpunkt" här på forumet och väntar sedan bara in ett pm. På det viset slipper jag ju till och med ta något eget beslut ;)

Hoppas att ingen missade ironin i detta nu.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."