Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad är detta för något?

Startat av caperseven, 15 September, 2014, 23:56:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

caperseven

Hittade en sten ,kvarts verkar det vara med en konstig svagt grön del i , ser lite ut som en kristallstruktur om ni förstår vad jag menar.
Bilden är inte det bästa ,mobilen ,men hoppas ,man kan få nån ledtråd.
Hittade stenen vid ett kvarts/pegmatitbrott.

Mvh Jörgen B

Eucitzen

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Bengan

Om det är det gröna i kvartsen du är ute efter så kan det bara vara tre mineral att välja på: Beryll inte ovanlig i kvarts men är oftast lite smutsgrön i färgen, Turmalin kan vara grön men  den varianten är mycket ovanlig i Sverige kända fyndigheter är Utö och Varuträsk. Topas kan vara grön men vanligtvis gul och likt beryllen lite smutsfärgad.

caperseven

Den gröna färgen är  väldigt ljusgrön ,fuktade den men den ändrade inte färgen nämnvärt.
formen är som sagt kristallstruktur.
Tack för infon, ska se om jag kan ta bättre bilder nån dag.
Hittade i mina gömmor en gammal bok "Bergarter ,mineral och ädelstenar" ska kolla lite i den.

Jörgen B

Bengan

Den gröna färgen fick mig att tänka på ett ytterligare mineral det kan vara och det är flusspat. Kan du repa den med en kniv är det troligas det, de övriga mineralen jag räknat upp kan du ej repa med kniven.

Eucitzen

Ytterligare ett mineral kan förekomma: Amazonit.

Men kolla först så det bara inte är en grön beläggning av något organiskt exempelvis lav/mossa. :)

caperseven

Ska prova och repa med kniv..bra tips.

Mossteorin provade jag direkt och det var ingen lav/mossa.
Hör av mig igen när jag testat.

Jörgen

Goldprspektor

jag tror att det är som tidigare sagt amasonit, alternativt något koppar förande mineral som har läkt.
Är det från en pegmatit?

caperseven

Stenen är nog kvarts för det är hittat vid ett gammalt kvarts/pegmatitbrott mitt inne i trollhättan som nog inte många vet om att det finns där..

Jörgen

Gnejs

Jag tycker det ser ut som beryll. Bifogar bild på eget fynd.

caperseven

Fin bild men min är mer ljusgrön i färgen och inte som dina färger .
I vår nu ska jag åka dit och knacka lite mer för detta är lite intressant :)givetvis tappa bort stenen på bilden när jag städade bilen en dag  ^-^ men men...

Jörgen

maxibazze (Max)

Kolla i nedre högra hörnet på hans bild, tycker det är en solklar kvarts, det mineral du föreslår tenderar väl att vara mer streckat? Typ som nedan. Tror för övrigt att hans bild var lite dåligt fokuserad vilket inte ger en rättvis bild av exemplaret...
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Eucitzen

Håller med Max, stenen på bilden tycks inte visa någon spaltning.
Jag lutar åt kvarts, men bilden är lite för oskarp för att avgöra detaljer.