Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vad är detta för något?

Startat av caperseven, 15 September, 2014, 23:56:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ulzaka

här är det material jag använt för min bedömning, kan såklart vara fel eftersom jag inte är helutbildad än så kolla gärna själva
sen var bilden inte så bra, skulle gärna ha en bild som visade hela mineralen skulle underlätta 90%

mvh
2:a års Geolog student

maxibazze (Max)

Citat från: ulzaka skrivet 02 Mars, 2015, 15:29:35
här är det material jag använt för min bedömning, kan såklart vara fel eftersom jag inte är helutbildad än så kolla gärna själva
sen var bilden inte så bra, skulle gärna ha en bild som visade hela mineralen skulle underlätta 90%

mvh

Det materialet var kanon, det sparar jag!
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Eucitzen

Citat från: ulzaka skrivet 02 Mars, 2015, 15:29:35

mvh

Öva på, att gissa från bilder är en kul "fritids sport". Mineral identifiering kan vara riktigt svårt ibland.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Bengan

Otvivelaktigt kvarts med beryll eller topas

57års geologi intresse.....

Campingen

Jag är ganska säker på att det är Amazonite då jag har ett hundratals sådana stenar och dom är slående lika. Mina är upphittade inte långt ifrån din fyndplats och stenarna innehåller oftast kvarts, amazonite och glimmer. Nu har jag bara plockat med mig dom "finaste" utan kvarts men den gröna färgen på din & mina är densamma.

ulzaka

Ser ut som kvarts, det gröna kan troligen vara prasiolite

Eucitzen

Bilden ovan av Campingen är definitivt amazonit. Prasiolit (naturlig!) är extremt ovanligt.

ulzaka

Nja, visst är den Ovanlig I stora mängder, ser ut som en väldigt liten kristall dock, är som sagt en möjlighet I en liten mängd detta beroende helt på hur den hittats.

ulzaka

...Svarade på Huvud bilden, inte på den tydliga amazoniten av camp

Eucitzen

Aha, då får du ursäkta mig. Missförstod. :)

Har det hittats ametist i samma pegmatit kan det stämma; då bägge får färg av järn joner i atom strukturen.  ;)

ulzaka

Ja, jag förstod det efteråt, är du en geolog? Du verkar veta mycket inom ämnet

Gruvfogden

Citat från: ulzaka skrivet 25 Januari, 2016, 22:43:45
Ja, jag förstod det efteråt, är du en geolog? Du verkar veta mycket inom ämnet

Geolog är ärftligt men då måste pappa vara pokerspelare och mamma vara glädjeflicka  ;D
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: ulzaka skrivet 25 Januari, 2016, 18:18:17
Ser ut som kvarts, det gröna kan troligen vara prasiolite

Så du har ändrat dig. Tidigare skrev du ju att det var fältspat..
Mjölkkvarts är ju helt vit, behöver alltså inte vara genomskinnligt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.