Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vad hindrar guldgrävaren i dig?

Startat av morgondagensGULD, 08 Maj, 2014, 10:08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

morgondagensGULD

Hej alla,

Det här är kanske en tråd med en lite lustig rubrik?

Alla som skriver eller bara läser på forumet har väl en
mer eller mindre dominant äventyrlig guldgrävare inom
sig?

Oavsett graden av "vansinne" riktat till och för hobbyn
och det sökande efter "något" som den ger lever var och
en av oss sin egen unika kontext som mer eller mindre tillåter
utövandet av hobbyn - eller hur!?

Hur har du det?

Vad är det som gör att du skulle kunna eller inte kunna
ägna en sammanhängande period på minst 1 månad i
fält vid nån flod nånstans - eller kan du det?

Vanliga "hinder" är:
* - Jobb/företag
* - Familj, barn, sambo, fru, käresta
* - Husdjur
* - Räkningar

Det jag far efter är andra hinder än att det kostar att
utöva hobbyn - dvs bortse från kostnader för resor och
fördyrade levnadsomkostnader etc etc som en längre
sammanhängande period i fält kan dra med sig.

eller - om du har reskassan - vad är det då som hindrar
dig från att pröva äventyret?

Vänligen svara i tråden, eller med PM om du inte vill att
alla skall läsa och veta.

Mats

HANNU

Det skall gudarna och vaskarna veta att minst  en månad i tält blir det på sommaren i Finland.  Har redan ordnat allt. Tältet kom igår, finansiering klart, jobbet varslat flera månader sedan, och framför allt,  frugan blir glad när jag försvinner.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Infaustus

Största problemet är jobbet  får bara ta 4veckor semester i sommar månaderna och då ska man hinna med tävlingar och gräva på inmutningen, har fungerat bra tidigare år men inte iår.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Go big or go home.

Ockelbo

Egen företagare då är 4 veckor semester ofta utspritt över lika många år.
Barn i förskoleålder kräver visst underhåll även om jag försöker få dem att tycka om guldvaskning ;D.
Jag är dessutom lite dålig på att få tummen ur och ta mig för där sitter nog den största proppen för vill man kan man och då tar man sig tiden.
Det är inte läge att hänga med huvudet när man står med skit upp till hakan.

Blixten

För min del så är det en nyfödd liten guldklimp här hemma! Men i slutet av sommaren så här jag bestämt mig för att åka ut på lite äventyr.
Annars är det, det vanliga med jobb som hindrar
Gräv gräv och åter gräv

akejos

Du efterlyste andra hinder, och det som framför allt står i vägen för mig är att det sällan är mer än två veckor mellan hemmamatcherna på Gamla Ullevi. Precis som guldfebern har Blåvitt för mig blivit en drog som, helt ärligt, framkallar svåra abstinensbesvär om jag inte närvarar. Infekterad redan som liten knatte har jag följt laget aktivt hela mitt vuxna liv. Tragiskt, må man tycka, men det ger oerhört mycket tillbaka.
/Åke

Sudde(Stefan)

Mitt "hinder" var ju de där jäkla semesterdagarna... Men går ju att lösa med lite längre framförhållning;)
Framåt framåt och.....ner.

Pappagoran

Mitt hinder består inte av varken barn, fru, familj eller brist på tid. Ej heller på lathet, bekvämlighet, brist på fantasi eller brist på intresse. Här handlar det enbart om den tråkiga saken som kallas pengar!
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

GoranS

Jag är varken hindrad av barn, ekonomi eller arbete, men däremot väder. Eller ska man säga klimat? För att det ska vara trivsamt att slå läger vid en flod ett antal nätter får det gärna vara varmt. Och ska man ha en bra guldvaskarupplevelse verkar det vara till norra Sverige man ska bege sig. Detta kortar i sin tur ner säsongen till ett par, tre månader om året. Jag menar, det är maj, och även om vi alla här var oberoende av allt så skulle nog ändå få av oss tälta uppe vid Guldlinjen nu och vaska hela dagarna.

lingonben

jag har en gård månskensbonde.o mycket övertid på jobbet handlar inte om att man inte har råd
utan om att 5veckor semester ska räcka till så mycket.sedan har frugan o jag
ett handikappat barn,autism,hon säger ofta åk iväg men lite svårt att bara pysa iväg.men dagsturer blir det ju. :)

Ace112

Ett hinder skulle kunna vara att man inte har erfarenheten att veta var man skall slå läger och börja gräva, sen är det ju rätt trist om man inte har någon annan febersjuk att slå läger med... Men det kanske löser sig med tiden, nu när man har kommit med här tänker jag!
Många bäckar små...

iller

Inga hinder alls, förutom nån liten räkning varje månad.

HANNU

Citat från: Ace112 skrivet 08 Maj, 2014, 17:56:13
Ett hinder skulle kunna vara att man inte har erfarenheten att veta var man skall slå läger och börja gräva, sen är det ju rätt trist om man inte har någon annan febersjuk att slå läger med... Men det kanske löser sig med tiden, nu när man har kommit med här tänker jag!

Så där ja, alla dina hinder är yr vägen om du följer med till Finland på sommaren.
Läs forum med alla tips eller gör en fråga. Läs även ¨Finlans Resan¨som är framme nu, och Fogden, Iller och Infaustus resa från förra året.
Stå på dig, annars gör nån annan det.