Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad hindrar guldgrävaren i dig?

Startat av morgondagensGULD, 08 Maj, 2014, 10:08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Ace112

Citat från: HANNU-unnah skrivet 08 Maj, 2014, 19:34:50
Citat från: Ace112 skrivet 08 Maj, 2014, 17:56:13
Ett hinder skulle kunna vara att man inte har erfarenheten att veta var man skall slå läger och börja gräva, sen är det ju rätt trist om man inte har någon annan febersjuk att slå läger med... Men det kanske löser sig med tiden, nu när man har kommit med här tänker jag!

Så där ja, alla dina hinder är yr vägen om du följer med till Finland på sommaren.
Läs forum med alla tips eller gör en fråga. Läs även ¨Finlans Resan¨som är framme nu, och Fogden, Iller och Infaustus resa från förra året.

Tja, denna sommaren har jag bara två veckors semester som inte ens är sammanhängande...

Men jag får beställa en hermodskurs i finska och banka ihop lite stora grejor, sen är jag på!

Många bäckar små...

meister

Pappagoran

Ett hinder skulle kunna vara att man inte har erfarenheten att veta var man skall slå läger och börja gräva, sen är det ju rätt trist om man inte har någon annan febersjuk att slå läger med... Men det kanske löser sig med tiden, nu när man har kommit med här tänker jag!

Det där med erfarenhet är inget problem. Man ska inte sitta hemma för att man inte har erfarent utan ut och bara göra vad det nu handlar om för att få erfarenhet. Sen ska man inte heller vara rädda för att leva helt själv i ingenmansland några dagar helt förlitad på det du hade med dig och vad naturen kan ge. Mobiler, Iphones och laptops är inte tillåtet. Äter du en viss mängd mat hemma under en dag ska du med lätthet klara dig 4-5 dagar i skogen med samma mängd.

Prova och jag lovar att du efter ett tag kommer att kunna skita kunskap om att leva själv i skogen och om hur man gör.

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Mabbe

Skulle vart ett underbart äventyr.
Men 2 små busar hemma och jobb som kräver sin
Tribut.
Allt som glimmar är inte guld.

morgondagensGULD

Citat från: Pappagoran skrivet 08 Maj, 2014, 20:43:14

Mobiler, Iphones och laptops är inte tillåtet. Äter du en viss mängd mat hemma under en dag ska du med lätthet klara dig 4-5 dagar i skogen med samma mängd.

Prova och jag lovar att du efter ett tag kommer att kunna skita kunskap om att leva själv i skogen och om hur man gör.

Underbart Pappagoran - och GPS är också fusk.
Tar batterierna slut hittar man inte hem om man förlitar sig på en sån.

Tack ALLA för den fina responsen i den här tråden.

meister

Ska absolut ha med mig Surfplattan alla resor ut i skogen denna sommar!

Ace112

Citat från: Pappagoran skrivet 08 Maj, 2014, 20:43:14

Det där med erfarenhet är inget problem. Man ska inte sitta hemma för att man inte har erfarent utan ut och bara göra vad det nu handlar om för att få erfarenhet. Sen ska man inte heller vara rädda för att leva helt själv i ingenmansland några dagar helt förlitad på det du hade med dig och vad naturen kan ge. Mobiler, Iphones och laptops är inte tillåtet. Äter du en viss mängd mat hemma under en dag ska du med lätthet klara dig 4-5 dagar i skogen med samma mängd.

Just det där med att leva i skogen känner jag ingen tveksamhet över, det räcker länge bara man har en rejäl smörgåslåda med sig!  ;D

Det är väl mer en känsla av oro att man inte kan hitta "rätt ställe" att spendera sin månad på, eller att man står där i en månad och beter sig som en fåne... Fast det är dt ju såklart ingen som ser ändå!

Kommer man hem efter en månad utan ett enda korn kommer man väl att vara till åtlöje i hemmet för nästkommande elva...

Men just nu har jag börjat fylla en liten låda med erfarenheter...
Många bäckar små...

HANNU

Var inte så enkelt att berätta till frugan hemma efter Ädelfors resan att jag tappat allt guld efter detta tog grävande.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Blasfeministen

Har varken fru eller barn.

Men däremot en skäggig make med tillhörande familj som jobbar och sliter för jämnan (många fler timmar än mig just nu). Den lediga tid man har tillsammans får delas upp på utlandsresor, konserter (offrade t ex Dark Funeral och Grá för att åka till Ädelfors 1 maj) och andra galna infallsresor. Fritidssysslorna är ju rätt så varierande och allt vill man ju hinna med. Eftersom man gärna "håller igång" också så går ju guldgrävandet lätt att mixa med muskelbyggande.

BASSO

Har familj att "ta" hand om. Sambo som jobbar inom vården med usla arbetstider, och lite sammanhängande semester.
Semestern är den enda tid på året där vi kan umgås, resa bort, och bara vara tillsammans i någon större utsträckning.
Eftersom att jag är den enda i hushållet som kan tänka mig att leva i skogen och käka bönor en månad samt är svårt "guldskadad" så får det bli kompromisser. Ett par dagar max kan familjen gå med på att leva i bushen.
Sedan finns det flera intressen att mätta, bla fotboll, fiske, huset och trädgården behöver lite tid då och då också. Hade jag inte haft familjen att ta hänsyn till, skulle jag förmodligen varit ute på betydligt flera äventyr, även utomlands...
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

HANNU

Verkar vara bara jag som har tid.  Men och andra sidan så jobbar jag när vill och är pensionär när jag vill. Något att se fram emot kanske,  kära Forum folk.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

morgondagensGULD

Själv var jag förhindrad under det mesta av 2013 på
grund av ett hemmabygge som blev klart (såg dagens
ljus) i oktober.

Sen krävs det ju lite småfix med kalibrering av pottan
och annat till han blir självgående.

GoranS

Citat från: Blasfeministen skrivet 09 Maj, 2014, 08:47:57
Har varken fru eller barn.

Men däremot en skäggig make med tillhörande familj som jobbar och sliter för jämnan (många fler timmar än mig just nu). Den lediga tid man har tillsammans får delas upp på utlandsresor, konserter (offrade t ex Dark Funeral och Grá för att åka till Ädelfors 1 maj) och andra galna infallsresor. Fritidssysslorna är ju rätt så varierande och allt vill man ju hinna med. Eftersom man gärna "håller igång" också så går ju guldgrävandet lätt att mixa med muskelbyggande.

Du anar inte hur lyckligt lottad du är. En partner med inmutning och allt.