Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

En novis betänkelser.

Startat av steel88, 12 December, 2013, 21:57:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BASSO

Den röda plastmattan/räfflorna har jag testat och det behövs väldigt mycket vatten för att den inte ska sätta igen helt och hållet. Min lösning var att glesa ur med en avbitare så det blev mera tomrum mellan räfflorna. Kan vara värt att testa om du har problem att den sätter igen sig, antar att du har en i reserv om det inte blir bra  :)
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

johanssonsan

Citat från: steel88 skrivet 05 Januari, 2014, 15:21:15
Har spenderat dagen i samma vattendrag. Med modifierad ränna och bättre sållat material. Grävde lite djupare men resultatet är inte mer än 2 skimmrande saker i pannan. Inte större än att man med nöd å näppe fick upp dem på fingrarna.

Jag vet att stället jag står på nu inte är optimalt. Ska söka mig till ett annat drag i veckan å testa lite.

Gårdagens slutpanna gör mig osäker på vad jag egentligen hittade. Körde ner en magnet i svartsanden och efter de hittade jag inget mer i de.

Aja övning ger färdighet :-)

Sent from my Grand X In using Tapatalk

Ett tips när du använder magnet är att skaka ut svartsanden över hela botten och ha ett par cm vatten i pannan. För magneten i ytan. Gör att svartsanden går igenom vattnet upp till magneten och eventuella guldkorn inte kläms fast i svartsanden.

steel88

har en extra av den där plast gallret ja. Är ju nått köra fast skit från biltema men jag gillade profilen på det och ansåg att plast var en fördel =) På den versionen av rännan jag har nu så låser jag hela med en vingmutter på mitten. och har även lagt till 2 större klaffar i början och slutet. på mittenområdet har jag plats för ett full långt plastgaller. Men har en orörd och en som jag kapar lite i. Så ska testa lite mer med den. nedanför den sitter en plåt klaff med lutning som följer av ca 2cm öppen matta. Men nått säger mig att om jag ökar flödet så kommer inget fastna i den blottade mattan.

Ang svartsanden och magnet så ska jag helt klart testa. Har en mindre badbalja full med material som kan vara guldbärande just nu som jag ska ta å gå igenom då jag inte tar mig ut å hämta mer. Då ska ja testa det du sa.

Har vid utflykterna dessa dagar insett att jag helt klart vill ha nått dredge liknande. Ska forska lite i detta. Dock vill jag har rännan på land och pumpa materia till den med slang som jag manövrerar.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

steel88

Har spenderat nästan varje dag nu med att ut å gå i vattendragen kring de områden jag tänker försöka lite seriösa på i sommar. Hittat en guldbärande å av 4 provade. Inget större bara 3 synliga korn men det är mer än tillräckligt för mig. Samt massa glimmer då...

Skulle ut en sista vän da idag och tog med mig hink och min nytillverkade grus sug (50mm avloppsrör, Ändplugg som styrning för en järnstång som handtag med en "propp" tillverkad av m10 gängstång, 3stk kraftbrickor och 2 gummi bitar). Kom fram till den å som jag vet är guldbärande och tänkte ta massa material med mig hem för att dryga ut under vintern. Men då både snön och minusgraderna slog till inatt (-16) så var ån bara ett ända slask paradis... Inget direkt inbjudande att knata runt i. gick ca 500m i ån uppströms då jag redan har tester från detta område. Inser att det blir för djupt och slaskigt för att få nått gjort. Så det vart 2.5km promenad längst vasaloppspåret i 2dm pudersnö med krispig skare under tillbaka.

Min nya hobby har redan gett mig så mycket! Dels motion vilket jag verkligen behöver då jag lagt på mig skapligt mycket på senaste tiden. Och dels all kunskap man suger in sig om ämnet. Har insett att jag tagit stormkliv i ämnet då jag redan skaffat och byggt en hel del utrustning som krävs (vaskpannan har dock alltid funnits).

Kanske borde man filma sina framgångar och snedsteg likt D'arcy Cooper? Finns säkert någon som skulle uppskatta att se det =)

En sak till.. Har letat efter ett pumphus som inte kostar skjortan. Från keene kostar billigaste lösa pumphuset lika mkt som biltemas lilla pump. Känns som jag skulle vilja ha ett mellanting. Har jag bara en stomme eller trasiga delar kan jag fräsa å svarva "reservdelar" själv så att det blir nått. Har 2 motorer liggande som skulle passa för detta. har precis renoverat 2 stk briggs motorer. både stående. en 4.5 och en 7.5 hp.
Om någon av de som läser detta tror sig ha var jag letar efter liggande så hojta till.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

Goldprspektor

Innan du vaskar, SIKTA, sten grus SKALL inte var i pannan!
Sikta gärna till 1-2 mm. Sannolikheten för att större guld än 1mm är ganska låg.

Fördel mer guld
Lättare vaskning
Behåller även fint guld

steel88

NU var det ett tag sedan jag skrev här. Guld febern gick i vinteride men har vaknat till liv. Har i 3 dagar nu spenderat på tok för många timmar med att skyffla grus och plaska i åar. Har även byggt mig en "ryggsäck" där jag får med mig Rännan, Spaden, Pannan, Sugen och lite små grejer. Min ränna är inte den smidigaste men jag är nöjd med funktionen. Har kort och gott kostat mig 0:-...

Bjuder på lite bilder:

steel88

Fortsätter mitt utvärderade av närliggande vattendrag.

Vandraren

Har själv köpt biltemas antislirmatta som jag lagt i min HB-ränna som jag ska testköra senare idag. Får se om min länspump på 189L/min har tillräckligt flöde :)

steel88

Ja du ser, jag gillar den. Behövdes imo inte så högt flöde för att hålla sållat material dansande i fållorna.
jag kombinerar biltemas bagaerumsmatta samt en entre matta som underlag till halknätet. Har inte utvärderat tillräckligt för att säga så mycket mer.

har förövrigt snickrat ihop en till ränna. en "ihopfällbar" basserad helt på en gummi matta med 3 sektioner plåt bakom samt kanter. Viks enkelt ihop till en liten bärbar fyrkant. Bäst av allt är nog att inget kan läcka ut genom den och att jag har ha 3 olika fall på hela "rännan". Här är en bild från dagens test med den.