Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

En novis betänkelser.

Startat av steel88, 12 December, 2013, 21:57:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Blixten

Varmt välkommen! Hoppas du skall trivas. Du får ta och börja med att odla ett redigt guldgrävarskägg tills nästa sommar !:)
Gräv gräv och åter gräv

J.Karlsson

steel88

Tack alla för det varma välkommnandet!!

Jag har tagit åt mig av vad de flesta av er skrivit om att en vaskpanna är vad jag ska ha först. Vilket är sjålvklart. Men jag känner att mer än halva nöjet för mig som är lite teknik intressserad är att bygga en manick som för mig underlättar i arbetet.

Ska forska mer under vintern i var guldet ligger och hur man spårar metaller samt se vad för spännande saker folk byggt. Att kunna gräva.ett hål på tomten å hitta nått vore ju kul! Problemet är nog att jag inte kommer lägre ner än en meter på vissa ställen då berget liggerriktigt grund här. Har flera blottade delar av berget på gården.

Någon av er skrev om rot älven. Har ni själva testat där?
Ja naturen och språket här uppe är underbart. Jag är själv uppväxt i grannkommunn mora så pratar inte rikigt som rdsten av godingarna här.

Ett guldgrävarskägg kan bli svårr då frugan min verkar vara allergisk mot minsta lilla strå ;-)

Sent from my Grand X In using Tapatalk

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

ultralasse (Lars Langö )

Stort välkommen och lycka till  :D
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

newstream

Spade, ett undervärderat redskap.

Dalmasen

I rotälven hade SGF en inmutning förut. Du kan söka på utgångna inmutningar så ser du platsen. Jag har inte själv varit där men lite guld fans det visst.

Jag har även hittat ett korn vid Oxbergsbron då jag gjorde några snabba pannor på väg hem från Sälen. Så det kan även vara intressant att undersöka Österdalälven.

/Dalmasen

steel88

Ja jag såg videon från rotälven. Jag är dock mer intresserad av mindre vattendrag. I detta fall en å som sträcker sig bra långt.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

steel88

Har nu forskat lite och begrundar kartor både berg och magnet kartor över ett område där jag känner att jag vill testa. Gjorde ett fhnd på berggrundskartan som vad jag förstår kan vara en riktig "guldgruva" hahaha. En dalning eller ett fall i berggrunden men knapp jordmassa över. Och med ett aktuellt vattendrag över. Dock vet jag att den botten som man utan maskiner når endast är stor sten. Och jag vill ju vaska med egna rännor och med en pump på sin höjd. Borde jqg bygga en sug och köra runt botten med kanske?

Om jag för skojs skull ska testa ett borr prov på en intressant fläck precis bredvid. Ska ja då försöka komma ner i berggrunden eller räcker en meter eller så? Och hur ser budget varianten av en handdriven jordborr ut?

vedboden

välkommen
trevligt med en övdalspojk. härstammare själv från uxbjer  (oxberg) så älvdalen känner man väl till.  SGF har ju en bra inmutning norr om falun. Annars är det  Finland som gäller i alla fall för mej.   hadebäst    pelle nylen örebro

steel88

Ja där ser man. Ja Uxbjuär är ju grann byn. Bor i bjärre. Då ärdu bekant me dysån som rinner ut vid sjurby och in i oxbergssjön?

vedboden

hej igen
jodå   har vaskat lite i dysån  i sjurby. var nog en 20 år sedan när man var nybörjare. ska nog ta en tur dit i sommar nu när man  har lite bättre koll och utrustning. har ju gården kvar i oxberg. ok hadebäst  pelle

steel88

Det område jag finner intressant ligger också i dysån. Dock på älvdalssidan om den. Typ 8km norr om sjurby. Nära "stupet".

steel88

Har skaffat material till en test ränna nu. Då snön inte verkar vilja komma och det är varmgrader kan man lika gärna prova. Bygger en sån där enkel ränna att lägga ner i vattnet. Har npgra meter nyinhandlad v-ribbad matta att lägga i botten. Är det dumt att lägga nät på den?