Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

En novis betänkelser.

Startat av steel88, 12 December, 2013, 21:57:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Dejamm

Det tycker jag du skall. Kanske inte hela men en del. Blir bra turbulens då.

steel88

Ska imorgon ut å skyffla lite grus i första test rännan! Hoppas på de bästa!!!

Sent from my Grand X In using Tapatalk

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

Spajker

Citat från: steel88 skrivet 02 Januari, 2014, 22:01:13
Ska imorgon ut å skyffla lite grus i första test rännan! Hoppas på de bästa!!!

Lycka till!  :)

steel88

Nu far jag ut... synd att snön fick för sig att komma inatt... över 1dm här på berget. mindre nere i dalen.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

steel88

mindre lyckad runda... Visste vart jag skulle men det stog en lastbil i dicket på väg ner från berget. Bestämde mig för att ta en grusväg som går runt backen i fråga... Detta resulterade i 2mil oplogad grusväg med min saab 9000... väl framme har ja glömt stövlarna hemma... Var nog inte meningen att ja skulle ut nå idag =(

Dejamm

haha ...  sorry  men det vart lite lustigt.   Då vet du det till nästa gång. Om det står en lastbil och blockerar vägen är det bara att åka hem och hämta stövlarna.   Kunde inte låta bli ;)

steel88

Då lär ja få stanna hemma ofta. Med en stigning fån 280 - 480m på inte allt för lång sträcka så står de still ganska ofta.

Får göra ett nytt försök imorrn

steel88

Dagens äventyr. Reslutatet på detta kommer ikväll. Upptäckte en del fel i rännan som jag ska åtgärda tills imorgon. Kommer blandannat köra med ett kortare galler då det samlade på sig grus bara. Mattan (biltema) är kag dock nöjd med. Samlades fint material i den. Då sorteringwn vart så udda så har jag en 10l hink med material att vaska hemma i pannrummet ikväll.

Imorgon kommer jag testa längre upp.

Min första ränna och dess första provtur.

Ån jag stått i idag. Rännan ligger i en nslutande bäck bakom mig.

Glimmer

Citat från: steel88 skrivet 04 Januari, 2014, 14:03:44
Dagens äventyr. Reslutatet på detta kommer ikväll. Upptäckte en del fel i rännan som jag ska åtgärda tills imorgon. Kommer blandannat köra med ett kortare galler då det samlade på sig grus bara. Mattan (biltema) är kag dock nöjd med. Samlades fint material i den. Då sorteringwn vart så udda så har jag en 10l hink med material att vaska hemma i pannrummet ikväll.

Imorgon kommer jag testa längre upp.

Min första ränna och dess första provtur.

Ån jag stått i idag. Rännan ligger i en nslutande bäck bakom mig.

Hej!
Berätta gärna mer om hur det går med Biltema mattan! är jätte nyfiken och lycka till med vaskningen i kväll!

/Glimmer

steel88

Med tanke på att jag tidigare inte provat detta vet jag inte vad jag ska jämföra med. Men av dagens erfarenhet kan jag säga att det verkar funka. Tandhöjden är ca 1.1mm och ligger tätt. Inte riktigt 45° stigning på tänderna.

Michael Hillbom / Skidmark

Citat från: steel88 skrivet 04 Januari, 2014, 14:36:46
Med tanke på att jag tidigare inte provat detta vet jag inte vad jag ska jämföra med. Men av dagens erfarenhet kan jag säga att det verkar funka. Tandhöjden är ca 1.1mm och ligger tätt. Inte riktigt 45° stigning på tänderna.

hmm om inte jag har fel så är dom där 5mm hög
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

steel88

Omöjligt att ta kort. Men på ca 5l material från rännan är detta de allra sista fina material jag har. Visst glimmar det lite här å där men det är mikroskopiskt... eller så är ja ute å cyklar. Hur som helst så går allt igenom min hemma byggda gold bowl en sista gång innan jag halar ner flaggan för dagen. Har tänkt ta fram 2 hinkar material imorgon efter mindre förvättringar av rännn och djupare hål i ån.

steel88

Har spenderat dagen i samma vattendrag. Med modifierad ränna och bättre sållat material. Grävde lite djupare men resultatet är inte mer än 2 skimmrande saker i pannan. Inte större än att man med nöd å näppe fick upp dem på fingrarna.

Jag vet att stället jag står på nu inte är optimalt. Ska söka mig till ett annat drag i veckan å testa lite.

Gårdagens slutpanna gör mig osäker på vad jag egentligen hittade. Körde ner en magnet i svartsanden och efter de hittade jag inget mer i de.

Aja övning ger färdighet :-)