Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bygger highbanker - inredningstips

Startat av Bigboot, 17 September, 2013, 07:46:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bigboot

Hej!

Jag har börjat karva på en highbanker som kommer att bli 2m lång och 170mm bred invändigt. Anledningen till att det blev just dom måtten var att jag hittade 2 st aluminiumrännor på 1 m styck i en skrotbinge. Har tillverkat en benställning så jag kan höja/sänka samt ändra lutningen.

Vad gäller inredningsbiten har jag lite funderingar på vad man skall välja.
Jag har 1 m sträckmetall samt 2 meter med ribbad gummimatta som jag vet fungerar bra. Funderar på att lägga gummimatta samt sträckmetall den 1:a metern och sedan gummimatta eller miners moss och riffles den 2:a metern. Vad tror ni om det?

Miners moss känns som att den tar lite längre tid att tömma än ribbad gummimatta men å andra sidan vill man ju ha flera olika typer av fällor. Har kollat lite på prospecting Sweden´s gold hog mattor och dom verkar ju trevliga, men då vill man ju ha flera olika mattor och då drar det iväg prismässigt.

Vad tror ni?

Ockelbo

Jag tror du bör börja med räfflorna och lägga sträckmetall efter.
Då jag är ganska säker på att räfflorna vill ha lite drag för att fungera korrekt.
Men jag gissar du får bättre svar av surdegarna här på forumet då de har mer erfarenhet.
Det är inte läge att hänga med huvudet när man står med skit upp till hakan.

iller

Goldhog mattor från prospecting sweden :D Allt du behöver fast kostar ju en slant.

johanssonsan

Man kan alltid snegla på existerande erkänt bra produkter och det finns många varianter.

http://www.boilerboxmining.com/DIRT_HOGG.php

http://www.greywolfhighbankers.com/greywolfhighbankerproductlist.htm

+ Keene, Proline, Jobe osv

Goldhog mattorna kräver en hel del vatten. Fördelen är bland annat att de är enkla att tömma.