Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Kvicksilver

Startat av Oper, 01 September, 2013, 14:10:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Oper

Hej
Har i min ägo ett stycke kvicksilver som jag tänkte använda på vask koncentrat.
Någon som vet om hur man destillerar amalgam/kvicksilver?
Kvicksilvret måste återvinnas.

Eucitzen

Bättre att låta bli allt som kvicksilver heter.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

iller

Man använder inte kvicksilver idag om man är en seriös guldgrävare. Kvicksilver hör till forntiden.

Blixten

Kvicksilver = tumbs down
Gräv gräv och åter gräv

Gruvfogden

Om du använder kvicksilver så får jag be att gratulera dig till begynnande nerv och njurskador. För att inte tala om hur illa det är för naturen. Desto trevligare är det nog när det gäller lagstiftningen då kvicksilver sedan 1:a juni 2009 är totalförbjudet i Sverige.

Om ditt inlägg var till för att vara roligt så missade du målet, om det var till för att provocera så har du inte lyckats där heller. Men jag skulle tro att du lyckats reta upp en och annan. Om nu det var ditt mål så ber jag att få gratulera ännu en gång.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

lingonben

hej nu är du nog ute på på djupt vatten
det vet väll alla kvicksiver = tickande bomb för dej o miljön >:( >:( >:(

Kulta Imuri

Nä fy för den lede.....

>:(

Oper

Oj vilken reaktion
Såg ni inte återvinning?
Varje atom kvicksilver ska tillbaka.
Så vad är problemet om man har en fungerande destillator.

Oper

Gruvfogden

Det var absolut inte mitt mål att reta upp någon.
Det var en seriös fråga.

Undrar hur många av er som ens vet något om kvicksilver,
och hur man hanterar denna metall.

Gruvfogden

Citat från: Oper skrivet 01 September, 2013, 18:55:43
Gruvfogden

Det var absolut inte mitt mål att reta upp någon.
Det var en seriös fråga.

Undrar hur många av er som ens vet något om kvicksilver,
och hur man hanterar denna metall.

Först och främst så kan ju en ursäkt för mina hårda ord vara på plats. Men jag vet vad detta otyg kan ställa till med.

Jo jag vet hur kvicksilver hanteras, jag har jobbat inom gruvnäringen i snart 20 år både i drift, anrikning, planering, mm, mm så man kan säga att jag har en hel del kunskap om detta.

Först och främst så kan inte varenda atom återvinnas då kvicksilver hela tiden förångas. Det betyder att så fort du handskas med det så kommer du få i dig ångor. Det finns inte heller någon destilleringsmetod som är 100%.

Nästa fråga blir givetvis också VARFÖR du tänkt använda kvicksilver? Det finns betydligt säkrare metoder som dessutom fungerar lika bra. Testa med Borax eller majsstärkelse.

Jag har själv både sett och jobbat med både kvicksilver och cyanidurlakning och det finns inget av detta som är bra. Jag sätter mig hellre i garaget med stängd port och drar igång bilen. Det går fortare och är mindre smärtsamt.

Men för att hålla diskussionen levande så förklara gärna för mig hur du tänkt göra. Metod, mängd, hantering, mm, mm. Vore intressant att få reda på.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Kulta Imuri

Vi skall ju naturligtvis kunna prata om sådana här saker på forumet oxå, men detta ämne är fanimej gränsfall år 2013. Jag skriver detta för att jag hoppas alla som läser det skall bli avskräckta och slå ev. funderingar ur huvudet.

-Lämna in kvicksilvret på återvinningscentralen är du bussig!

Okej, så du vill verka seriös!? Men då hade du antagligen skrivit ungefärså här:

- Nu har jag läst allt om förångning i slutet system med återvinning av kvicksilver som för övrigt verkar vara den enda någorlunda vettiga metoden om jag överhuvudtaget skulle prova på detta med kvicksilver. Jag har sådana stora mängder med så finkorigt guld från min gruvdrift, att det vore galet att inte försöka få fram allt detta, ja som ni förstår så handlar det om många ounce, kanske kilon med guld som jag inte kan ta vara på.Jag har läst Kemi på högskolenivå och har advekvat utrustning. Nu till min fråga, vart köper man kvicksilver?

Men om du börjar i andra ändan vilket du verkar ha gjort:

- Börja med att köpa litteratur ( böcker )som avhandlar ämnet t.e.x. Dredging for gold av Matt Thornton eller The modern goldseekers manual, där finns lite att läsa om ämnet dock visas även oseriösa metoder som idag endast används i tredje världen. Utrustning för förångning, detta torde kunnas köpas i en labratorieutrustningsaffär. Glöm för guds skull inte att täta med "lera". Dessutom går det aldrig att återvinna allt kvicksilver vid förångning, någonstans hamnar det också, hoppas inte din omgivning eller familj blir skadad.
- Hoppas du kommer tycka att det var värt det!

OBS! Kan verkligen inte rekomendera dig att göra detta för att få fram det "sista ur högarna" och detta var inte heller skrivet för att inspirera dig eller att uppmuntra dig till att fortsätta, snarare för att få dig på bättre tankar eller åtminstone försöka minimera riskerna för katastrofer.......

Som tidigare sagt, -Fy för den lede!

kornet

Borde inte olika metaller vara olika tunga om man smälter dem. DVS om man har massor av svartsand med microskopiskt guld i så kan man låta smeden smälta hela allt och få metallerna att dela på sig.

Har absolut ingen aning om det fungerar men teoretiskt känns det rätt även om det kanske skulle kunna bli en legering av allt också.

Om det funkar kanske man kan göra så istället.

Någon som vet=

johanssonsan

Citat från: kornet skrivet 01 September, 2013, 20:12:35
Borde inte olika metaller vara olika tunga om man smälter dem. DVS om man har massor av svartsand med microskopiskt guld i så kan man låta smeden smälta hela allt och få metallerna att dela på sig.

Har absolut ingen aning om det fungerar men teoretiskt känns det rätt även om det kanske skulle kunna bli en legering av allt också.

Om det funkar kanske man kan göra så istället.

Någon som vet=

Du är på rätt spår kornet. Se gärna denna video där borax används som flux.