Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

porfyrit

Startat av lingonben, 05 Augusti, 2013, 08:53:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lingonben

hej har hittat porfyrit när jag vaskade i bäcken hemma
är det lönt att tro att det kan finnas mikro guld där?
mvh lingonben :)

Eucitzen

När du börjar hitta mikroguld så kan du ju börja spekulera på att...
Bergarterna säger inget om huruvida det kan finnas guld eller ej. :-X

I alla fall inte för sig själv.
Geologi är ett pussel, bitarna ligger ute i skogen, leta reda på dem.. ;)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Infaustus

Håller helt med Eu guld finns där du hittar det ibland med väldigt oväntade mineral,med undantag skulle jag tro för Öland och Gotland det guld man hittar där brukar länssyrelsen och riksantikvarieämbetet vilja ha...  :D
Go big or go home.

klyvar

Man ska inte övervärdera geologiska kunskaper när det gällar att hitta brytvärda metaller anser jag. För om det hänger på det skulle en massa skickliga geologer hitta en massa brytvärda fyndigheter. Men så är absolut inte fallet. Men när ni hittar så är det intressant att höra en geolog berätta varför fyndigheten ligger där den ligger.

Ska man vara lite elak kan man till och med dra till med ordspråket "efteklokhet är ofta den dummes visdom"

Det är ganska lätt att se om området är intressant på alla rostiga block och hällar i vägskärningar. Finns det inte bara silt och gyttja i bäckarna i området kan det ett bra ställe att provvaska på enligt min åsikt.

Vad gäller porfyr så på rätt plats kan det vara väldigt värdefullt för ballast företag. Ballast material ger också priser i mineraljakten.

Eucitzen

Väl talat, Klyvar! Lite geologiska kunskaper kan i bästa fall underlätta sökandet.
Logiskt tänkande räcker långt.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.