Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad är detta? Lingons frågetråd.

Startat av LingonNugget92, 09 Juli, 2013, 22:51:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

LingonNugget92

Hej på er!

Har tänkte jag posta bilder på de stenar som jag hittar och inte har en aning om vad det är för något. Är ju fortfarande nybörjare!

LingonNugget92

erland82

Går den sönder om du karvar lite och färgar den svart/grå när du tar på den så kan det vara grafitskiffer. Kan även vara lite oljig tror jag i så fall.

Bengan

På den första bilden är det tveklöst kvarts du hittat, kvarts är kiseldioxid och ett mycket vanligt mineral. De metallglänsande kristallerna i kvartsen är med största sannolikhet svavelkis som också kallas pyrit som är en järnsulfid.

Du kan prova att försöka repa det med en kniv och lyckas du med det så skall du även försöka pilla bort en bit som du kan dra mot en oglaserad porslinspropp, får du då ett grönt sträck kan du vara ganska säker på att det är svavelkis/pyrit du hittat.

Du bör dock vara uppmärksam på andra guldglänsande fläckar, då kvarts och pyrit har ett liknade bildningssätt som guld. Så kvarts och kvartsådror med sulfid inslag är alltid värda att granskas lite extra

LingonNugget92

Citat från: Bengan skrivet 10 Juli, 2013, 08:14:14
På den första bilden är det tveklöst kvarts du hittat, kvarts är kiseldioxid och ett mycket vanligt mineral. De metallglänsande kristallerna i kvartsen är med största sannolikhet svavelkis som också kallas pyrit som är en järnsulfid.

Du kan prova att försöka repa det med en kniv och lyckas du med det så skall du även försöka pilla bort en bit som du kan dra mot en oglaserad porslinspropp, får du då ett grönt sträck kan du vara ganska säker på att det är svavelkis/pyrit du hittat.

Du bör dock vara uppmärksam på andra guldglänsande fläckar, då kvarts och pyrit har ett liknade bildningssätt som guld. Så kvarts och kvartsådror med sulfid inslag är alltid värda att granskas lite extra

Ja kvarts ser jag att det är men det var dom kristallerna som jag undrade över :) Testade det där med proppen och det blev ett svart streck. Finns det något annat jag kan testa?

LingonNugget92

Har lagt upp tre bilder till här: http://dayviews.com/lingonnugget/2013/7/10/  Kommer fortsätta att lägga in alla bilder där istället för direkt på forumet då det var jobbigt att förminska bilderna och sådär. :P och ni som använder dayviews kan ju lägga till mig där. Alltid intressant att se era bilder också. :)

Bengan

Jag ser nu att jag skrev grönt streck, rätt ska vara grönsvart streck så ditt svarta streck tyder på att det ändå är pyrit. Det finns en sak till du kan prova med bara du kan pilla bort en bit av kristallerna och gärna så stor som det går. Sedan tar du fram en kompass och för biten nära förbi och då ska du inte få något utslag av kompassnålen. Sedan tar du och värmer biten över en ljuslåga så att den nästan glöder och låter den sedan svalna. Nu provar du den återigen mot kompassen och om det nu är pyrit så ska kompassnålen röra sig. Det vill säga när man värmer upp pyrit så blir den magnetisk. Är den magnetisk innan uppvärmning så är det pyritens släkting manetkis du hittat.

LingonNugget92

Eftersom att jag fick så bra hjälp sist jag frågade så kommer här nya bilder på stenar som jag tyckte såg mycket intressanta ut :) Gå in på denna länken så finns dom i hög upplösning. http://dayviews.com/lingonnugget/2013/9/20/

a04andno

skånegrävarna

Den sista där, kan det inte vara den vackra flouriten?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2