Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Jordborr v 0.1

Startat av Parre, 02 Juli, 2013, 21:04:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Parre

Täntke dela med mig av några bilder på mitt nya jordborr. Jag har precis hittat denna underbara hobby och igår fick jag för mig att bygga lite.

20mm borr, 11mm-hylsa och 1m M8 gängstång blev grunden till det hela.


Efter det fick 3d-skrivaren jobba litegrann.


Själva "uppdragningsanordningen" i sin helhelt.


Jag måste tillägga att flexibiliteten på gängstången gjorde att borret själv letade sig runt stenar och rötter till viss mån.

ultralasse (Lars Langö )

cool. har också fixat en. Med 10 mm borr som blev i minsta laget både i borr dia och längd.
min ultraborr v.1.1 kommer till helgen.

kolla om du kan uppdatera den till att borras ner med en skruvdragare spar du många valkar i händerna.

//
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

evabenke

Stiligt! Den där blir finfin att ta samples med. Är det svetsat samman?
Den som gräver får se.

Parre

Citat från: ultralasse skrivet 02 Juli, 2013, 21:08:01
cool. har också fixat en. Med 10 mm borr som blev i minsta laget både i borr dia och längd.
min ultraborr v.1.1 kommer till helgen.

kolla om du kan uppdatera den till att borras ner med en skruvdragare spar du många valkar i händerna.

//

Najs. Ultraborr låter maffigt :p

Jag borrar ner den med skrivdragaren och skjuter sedan i rundstången i plastmanicken för att dra upp den. Ska uppgradera den med ett lagrat handtag för att både få lite stöd samt slippa plocka ur handtaget hela tiden.

Parre

Citat från: evabenke skrivet 02 Juli, 2013, 21:11:48
Stiligt! Den där blir finfin att ta samples med. Är det svetsat samman?

Yes, är dock inte hundra på hur mycket lopporna håller för men det märks nog med tiden.

evabenke

Citat från: Parre skrivet 02 Juli, 2013, 21:14:06
Yes, är dock inte hundra på hur mycket lopporna håller för men det märks nog med tiden.

I'll bet ;D Tack för att du delar med dig!
Den som gräver får se.

awsed

Intressant! återkom gärna asap med testresultat :D

ultralasse (Lars Langö )

#7
Citat från: Parre skrivet 02 Juli, 2013, 21:14:06
Yes, är dock inte hundra på hur mycket lopporna håller för men det märks nog med tiden.

Nu har du ju haft den i 6 dagar.... funkar den som du vill ?
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Nugget

Jag hittade på Guldströms hemsida lite om jordborr...

http://www.guldstrom.se/sv/enkelt-jordborr
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Parre

Citat från: ultralasse skrivet 08 Juli, 2013, 17:25:14
Citat från: Parre skrivet 02 Juli, 2013, 21:14:06
Yes, är dock inte hundra på hur mycket lopporna håller för men det märks nog med tiden.

Nu har du ju haft den i 6 dagar.... funkar den som du vill ?

Yes! Fungerar utmärkt! Dock måste jag skaffa en starkare skruvdragare. Har en 18V från Ö&B nu.

Parre

Citat från: Nugget skrivet 09 Juli, 2013, 22:16:36
Jag hittade på Guldströms hemsida lite om jordborr...

http://www.guldstrom.se/sv/enkelt-jordborr

Precis! Fick den länken på chatten. Det är helt därifrån idén kom.

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod