Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vad är det för ädelsten?

Startat av Lype, 26 November, 2020, 16:42:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lype

Tjena alla prospektörer! Har hittat dom här minimala stenarna medan jag har vaskat. Har inte riktigt klurat ut vad det kan vara, har ni någon bra gissning. Min gissning är ametist och kvarts.

Ledsen för dom dåliga bilderna

Osmiridium

Ser ut som små granater, det finns granater i många nyanser mellan blodröda och rosa. Den vita är nog kvarts om du inte har råkat vaska fram en diamant ;) om du har en UV-lampa kan du se om den fluorescerar, gör den det kan det vara något intressant.
Det finns t.ex ädelstenen zirkon som går att vaska fram, de jag har hittat i Finland var svagt gulfärgade och genomskinliga. De fluorescerar under lampan och är mycket tyngre än kvarts, ligger kvar precis på svartsanden.

johanssonsan

Grattis til dina fynd och bilderna är riktigt bra. Diamant har en specifik vikt på 3,51 om jag kommer ihåg rätt och bör då hamna på svartsanden vid finvaskningen. Tror att det är endast ca 30% av diamanterna som tydligt fluorescerar. Vid gruvverksamhet belyser man det krossade materialet med en viss frekvens av röntgenstrålning för att urskilja diamanter. Får kolla och återkommer. Kasta inget för en diamant skulle vara en succé.

Lype

#3
Tack för svaren! Alla stenar har stannat kvar med svartsanden, men tyvärr inte funnit något guld.

I normala fall hade jag varit hundra procent säker på att det inte är en diamant, men eftersom att jag bor på Alnö där det sägs ha hittats microskopiska diamanter så vore det ju något att hitta en diamanter. Det rosa kan mycket väl vara en rosa zirkon eller som du säger granat. Det är tyvärr lite svårt att testa dom små stenarna. Men har däremot som du säger funderat på att införskaffa en uv lampa eller annat test verktyg, som man kan använda. Ska även köpa en lupp.
Kom gärna med tips på vad man ska köpa. :D

johanssonsan

Citat från: Lype skrivet 27 November, 2020, 00:15:04
Tack för svaren! Alla stenar har stannat kvar med svartsanden, men tyvärr inte funnit något guld.

I normala fall hade jag varit hundra procent säker på att det inte är en diamant, men eftersom att jag bor på Alnö där det sägs ha hittats microskopiska diamanter så vore det ju något att hitta en diamanter. Det rosa kan mycket väl vara en rosa zirkon eller som du säger granat. Det är tyvärr lite svårt att testa dom små stenarna. Men har däremot som du säger funderat på att införskaffa en uv lampa eller annat test verktyg, som man kan använda. Ska även köpa en lupp.
Kom gärna med tips på vad man ska köpa. :D

Man har funnit Lamproit i trakterna av Viksjö. Någon har lagt en skaplig bit på hörnet av besökscentrum vid Västanåfallet.
Lamproite är snarlik mineral till kimberlite som håller diamanter i de SydAfrikanska diamantgruvorna. Därav borrkampanjerna i och kring Viksjö. Där har man inte funnit något men däremot indikatorer på Alnö. De lärde diskuterade tidigare om den ynka lilla diamant man fann på Alnö kom ur borrprovet eller kanske rent av från själva borrkronan - vem vet. Den slitna borrkronan saknade nämligen diamanter.
Var vaken för indikatormineral till diamant. Kan vara lamproit, ingen har ännu funnit kimberlite i trakterna. Kromdiopsid (Chromediopsid) är en grön, ljusgrön diopsid som ofta hittas i samband med diamant. Fluorescerar klart ljusblå i UV.
Minsta flisa är intressant. Mer att läsa finns bland annat på: https://www.mindat.org/min-1294.html
Rekommenderar också denna eminenta skrift från SGU:
  Har tips på utrustning att börja med.

Redskap och utrustning finner du hos annonsörer här på Guldforum.

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod