Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Corona 2020

Startat av gangsing finne, 12 Mars, 2020, 10:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Citat från: iller skrivet 12 Juni, 2020, 13:56:16
Citat från: johanssonsan skrivet 12 Juni, 2020, 06:38:48
Citat från: iller skrivet 11 Juni, 2020, 15:10:49
Citat från: gold01 skrivet 11 Juni, 2020, 12:58:59
Den var riktigt rolig! (läppstiftsregering  ) haha.
Men Sanna Marin är nog den snyggaste presidenten i världen just nu! Tror nog hon försöker göra det bästa för Finland i vart fall.
Smittoläget är väl annorlunda där efter nerstängningen
Så dom är nog rädda att det ska ta fart igen. Men tråkigt är det..! Det är inte bra för  någon när gränserna är stängda.

Problemet är att de fattat dessa beslut på populism basis och inte på någon vetenskaplig fakta. Tex låter ju båda danmark, norge och finland sitt folk åka över till sverige och storhoppa på ullared tex, men svenskar som bor i skåne eller norrland tex som inte har i närheten samma problem med smittan som stockholm får inte komma in i deras länder. Det är ren och skär populism, dubbelmoral och hyckleri.
Vetenskaplig fakta säger att en lock down försvårar smittspridning vid tex en pandemi. Sverige gick sin egen väg som vi ser resultatet av idag och en tid framåt. 4849 döda hittills. Jämför det med våra grannar så ser du hur Sverige lyckats att bekämpa smittspridningen som fortsätter i Stockholm och Västra Götaland.
Att finnar nu skulle shoppa i Ullared håller jag för helt otroligt. Var har du hittat dom uppgifterna? För övrigt blöder gränshandeln svårt. Tex norrmän får inte resa över till Sverige. De som har besökt Sverige skall sitta i karantän vid hemkomsten. Sverige är idag ett riktigt dåligt exempel för omvärlden därför finns restriktionerna tills trenden har vänt.

Eftersom man får besöka egen fastighet i Finland så borde man rimligen få besöka sin inmutning och leva isolerat under säg 14 dagar. Dokument som styrker inmutningen och din ID borde räcka för övergång. Kanske TUKES kan bekräfta.

Bifogar en per capita bild som visar hur illa Sverige har lyckats bekämpa pandemin jämfört med våra grannar som idag kan lätta på sina restriktioner.

Grejen är ju dock den att du kan inte bara ta den siffran och jämföra med andra hur som helst, vilket är precis det du gör. Ca hälften av de döda är pga fuckuppen med äldrevården i stockholm så ta bort dem då de är en outlier (och med de menar jag inte att man inte bryr sig om de som dött, det är bara ett mer rätt sätt att räkna på hur läget faktiskt ser ut) då är vi nere på ca hälften, sen tittar man på resten av landet och ser att problemet i stort sett är i stockholm, resten av landet har en helt annan bild.

Och ang lockdown eller inte så beror det på vad man är ute efter, för vissa länder är det bra medans andra är det inte bra. Tex Kina och italiens behövdes det göras pga att spridningen var så massiv och man behövde få kontroll över spridningen. Problemet med en lockdown är när du öppnar upp igen, i sverige spelar vi det långa spelet då vi vet att ett virus inte bara försvinner vilket övriga världen verkar tro och det har redan visat sig att nu när övriga världen öppnar upp så får de ökad spridning igen medans sverige ligger på en stabil nivå och vi har en liten del immuna medans resten av världen som stängde ner har noll immunitet i stort sett.

Och med ullared menade jag såklart mer danskarna, har vart en hel del upprörda känslor i skåne då danskarna får komma hit men de får inte besöka danmark och kö på öresundsbron osv.
Och vilka tror ni sätter sig själva i karantän i 14 dagar för att de tagit en tripp till sverige.. mindre än en promille kan jag lova.

Siffrorna är vedertagna, allt annat är uppskattningar. Sluta gubbgissa och inse att den svenska Coronapolitiken är ett gigantiskt misslyckande. Vi portas från omvärlden och omvärlden skyr oss. Miljardförluster för gränshandel och turistnäring men regering och Tegnell är nöjda. 4887 döda och de blir fler för varje dag.
Thailand med 70 miljoner innevånare har hittills 88 döda. Tjeckien med nära samma antal innevånare som Sverige har 329 döda osv. Bifogar en graf som visar hur svensk sjukvård totalt har misslyckats.

Skriver du att finnar under undantagstillstånd shoppar i Ullared så läser jag det. Hur mycket är "noll immunitet i stort sett"?

Mr Motherload

Förstår inte riktigt vilken verklighet du lever i. Du kan skylla Danmark, Norge och Finland etc. för att göra som "de tror" att folket vill. Kan det va så att "de tror" att folket inte vill dö i Corona (jävla populister!). Hur som helst, du verkar sjukt hjärntvättad. Men slutdiskuterat med politik, nu fokuserar vi på guldet!

gold01

Hej
Lugna och fina nu! Det är för tidigt att jämföra vilket land som har gjort rätt.
Vi får nog vänta minst 2 år innan svaret kommer på den frågan.
Kommer det ett vaccin i höst då har ju garanterat dom länder som gick i lockdown gjort rätt.
Men om vaccinet inte kommer!! Då får nog våra grannar problem.
I vilket fall så tycker nog alla att det är skittråkigt!
Så nu är corona avslutat på forumet för min del.

soggybottom

Trodde först att jag kommit in på stadsepedemiologernas forum. Skönt att det var vanliga guldforumet😱

gangsing finne

Alles för tidigt att säga att sverige har rätt/ fel system jäntemot coronan.håller med gold01 .det tar minst 2 år innan man kan säga vilket land hade rätt taktik .

själv tycker jag om att läsa olika åsikter om ämnet här .....hoppas diskutionen fortsätter...
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 13 Juni, 2020, 20:32:39
Alles för tidigt att säga att sverige har rätt/ fel system jäntemot coronan.håller med gold01 .det tar minst 2 år innan man kan säga vilket land hade rätt taktik .

själv tycker jag om att läsa olika åsikter om ämnet här .....hoppas diskutionen fortsätter...

Du kan redan idag se att Sverige helt har misslyckat med att hantera Coronan. Därav tex Finlands restriktioner mot svenskar.
Någon måste redan nu sätta ner foten och se till att smittspridningen minskar eller upphör. Utred nu innan fler åldringar plågas ihjäl. Detta misslyckande går inte att sopa under mattan längre. Går inte att dölja varför regeringen vill skjuta på utredningen till efter nästa val. Vår statsminister kommer förhoppningsvis att kommentera i kvällens Agenda.
Bifogar aktuella siffror som ligger till grund för besluten ge svenskar särskilda restriktioner. Uppdateras en gång per vecka.

iller

Citat från: Mr Motherload skrivet 13 Juni, 2020, 09:14:03
Förstår inte riktigt vilken verklighet du lever i. Du kan skylla Danmark, Norge och Finland etc. för att göra som "de tror" att folket vill. Kan det va så att "de tror" att folket inte vill dö i Corona (jävla populister!). Hur som helst, du verkar sjukt hjärntvättad. Men slutdiskuterat med politik, nu fokuserar vi på guldet!

Jag lever i världen där jag läser båda sidors argument och forskning så hjärntvättad är jag knappast. Och det är inte politik vi pratar det är corona :) Men ja går man emot sina egna experters råd ie danmark så tar man ogrundade och populistiska beslut :)

Mr Motherload

Vet inte vad du syftar på men uppenbarligen så var Danmarks regering smartare än dessa experter du pratar om. Med den omfattande statistik som finns så har du fortfarande inte lyckats lista ut att t.ex. Norge, Danmark och Finland haft en överlägsen coronapolitik. Mer lockdown = mindre spridning.

Tobbe

ja de går ju inte jätte bra för oss (våran regering)
http://c19.se/
Ut och upplev

johanssonsan

Citat från: Tobbe skrivet 15 Juni, 2020, 18:27:23

Ser Agenda och vår statsminister breder ut sig med hur bra det går men det är någon annans fel att vi har höga dödstal. Dock finns det andra länder som har högre dödstal. Helt snurrigt eftersom det förklarar inte våra höga dödstal.
SVT och TV4 visar gärna hur bra allt går och vill framhålla USA och tex Brasilien som dåliga exempel. Söker negativa vinklar.
Bifogar en bild som visar hur vi ligger till jämfört med våra grannar och tre asiatiska länder som tog tag i smittspridningen i ett tidigt skede.

gangsing finne

Kollade på norrbottn .....det var en rejäl kurva uppåt med spridningen just nu .
Övrigt så kan man säga att corona frågan är inte svartvit.
Förde första...ingen som vet hur hösten/ vintern ser ut.....kommer 2 vågen ? .för det andra får vi vanliga människor vaccin? .hur länge blir man immun efter att blivit smittad?... muterar viruset ...åt vilket håll ? 3 vågen?  osv osv ...många öppna frågor

Apropå corono politik .nu håller stora eu länder att samla in miljarder från alla eu länder, till att tackla ekonomiskt mot det förluster vad coronan har åstadkommit .

Vad jag förstår ,är att bryssel i själva verket försöker att hindra bankkris.italien/spanien har banker som anknyter till tex frankrike och tyskland .
vaska stället först innan du gräver

vedboden

Hej.  Finns en hel del info om.finland på  svenska yle

iller

Citat från: gangsing finne skrivet 15 Juni, 2020, 21:44:51

Kollade på norrbottn .....det var en rejäl kurva uppåt med spridningen just nu .
Övrigt så kan man säga att corona frågan är inte svartvit.
Förde första...ingen som vet hur hösten/ vintern ser ut.....kommer 2 vågen ? .för det andra får vi vanliga människor vaccin? .hur länge blir man immun efter att blivit smittad?... muterar viruset ...åt vilket håll ? 3 vågen?  osv osv ...många öppna frågor

Apropå corono politik .nu håller stora eu länder att samla in miljarder från alla eu länder, till att tackla ekonomiskt mot det förluster vad coronan har åstadkommit .

Vad jag förstår ,är att bryssel i själva verket försöker att hindra bankkris.italien/spanien har banker som anknyter till tex frankrike och tyskland .

Våg 2 verkar som det kommer en, redan kommit en ny mindre våg i kina från europa, positivt är dock att viruset verkar mutera sakta. Och angående att det dör så många olika i olika länder eller till och med inom länder så det senaste de märkt är att vissa områden är mer mottagliga än andra, exakt vad det beror på vet de inte ännu  men de misstänker att vissa personer kan ha haft någon annan sjukdom tidigare som ger viss hjälp mot corona.

Och tror inte många förstår hur stor ekonomisk kris det kommer bli utav det här och efter hur USA trycker pengar på löpande band. Troligen värre än på 1930 talet, och USD kommer inte längre vara en världsvaluta. :)