Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Corona 2020

Startat av gangsing finne, 12 Mars, 2020, 10:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

iller

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 Juni, 2020, 13:18:51
Citat från: gold01 skrivet 11 Juni, 2020, 11:46:19
Hej då blir det inget Finland i år.. Stängt för oss Svenskar.
Tråkigt när man planerat att åka!

Det kommer successivt öppna, vi måste ja lite is i magen.
Enligt mailet jag fick från gränsövervakningen i Finland så har jag i alla fall rätt att titta till min inmutning, det åligger alla som har inmutningar att titta till dessa, det finns regler om att man skall se till att inget på inmutningen kan eller kommer skada andra människor och djur, om skador sker kan vi få vite.

Har också mailat dem men inte fått något svar. Vart mailade du?

iller

Citat från: gold01 skrivet 11 Juni, 2020, 12:58:59
Den var riktigt rolig! (läppstiftsregering  ) haha.
Men Sanna Marin är nog den snyggaste presidenten i världen just nu! Tror nog hon försöker göra det bästa för Finland i vart fall.
Smittoläget är väl annorlunda där efter nerstängningen
Så dom är nog rädda att det ska ta fart igen. Men tråkigt är det..! Det är inte bra för  någon när gränserna är stängda.

Problemet är att de fattat dessa beslut på populism basis och inte på någon vetenskaplig fakta. Tex låter ju båda danmark, norge och finland sitt folk åka över till sverige och storhoppa på ullared tex, men svenskar som bor i skåne eller norrland tex som inte har i närheten samma problem med smittan som stockholm får inte komma in i deras länder. Det är ren och skär populism, dubbelmoral och hyckleri.

Tobbe

Har man släkt i finland ska det nog gå bra, åka o hälsa på dom o visa detta i tullen o sen 2 veckors självkarantän eller mer dvs två veckor långt ut i finska skogen o gräva hehe
Ut och upplev

vedboden

Hej   det bör funka Gissar jag på.pelle. Goldrush vedboden på facebook

Mr Motherload

Med populism menar du att de gör som folket vill? Låter ju väldigt hemskt.

johanssonsan

Citat från: iller skrivet 11 Juni, 2020, 15:10:49
Men Sanna Marin är nog den snyggaste presidenten i världen just nu! Tror nog hon försöker göra det bästa för Finland i vart fall.
Så dom är nog rädda att det ska ta fart igen. Men tråkigt är det..! Det är inte bra för  någon när gränserna är stängda.

Problemet är att de fattat dessa beslut på populism basis och inte på någon vetenskaplig fakta. Tex låter ju båda danmark, norge och finland sitt folk åka över till sverige och storhoppa på ullared tex, men svenskar som bor i skåne eller norrland tex som inte har i närheten samma problem med smittan som stockholm får inte komma in i deras länder. Det är ren och skär populism, dubbelmoral och hyckleri.
Vetenskaplig fakta säger att en lock down försvårar smittspridning vid tex en pandemi. Sverige gick sin egen väg som vi ser resultatet av idag och en tid framåt. 4849 döda hittills. Jämför det med våra grannar så ser du hur Sverige lyckats att bekämpa smittspridningen som fortsätter i Stockholm och Västra Götaland.
Att finnar nu skulle shoppa i Ullared håller jag för helt otroligt. Var har du hittat dom uppgifterna? För övrigt blöder gränshandeln svårt. Tex norrmän får inte resa över till Sverige. De som har besökt Sverige skall sitta i karantän vid hemkomsten. Sverige är idag ett riktigt dåligt exempel för omvärlden därför finns restriktionerna tills trenden har vänt.

Eftersom man får besöka egen fastighet i Finland så borde man rimligen få besöka sin inmutning och leva isolerat under säg 14 dagar. Dokument som styrker inmutningen och din ID borde räcka för övergång. Kanske TUKES kan bekräfta.

Bifogar en per capita bild som visar hur illa Sverige har lyckats bekämpa pandemin jämfört med våra grannar som idag kan lätta på sina restriktioner.

Grävmaskinisten

Citat från: iller skrivet 11 Juni, 2020, 14:30:22
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 Juni, 2020, 13:18:51
Citat från: gold01 skrivet 11 Juni, 2020, 11:46:19
Hej då blir det inget Finland i år.. Stängt för oss Svenskar.
Tråkigt när man planerat att åka!

Det kommer successivt öppna, vi måste ja lite is i magen.
Enligt mailet jag fick från gränsövervakningen i Finland så har jag i alla fall rätt att titta till min inmutning, det åligger alla som har inmutningar att titta till dessa, det finns regler om att man skall se till att inget på inmutningen kan eller kommer skada andra människor och djur, om skador sker kan vi få vite.

Har också mailat dem men inte fått något svar. Vart mailade du?

Raja
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

iller

Citat från: Mr Motherload skrivet 11 Juni, 2020, 21:40:06
Med populism menar du att de gör som folket vill? Låter ju väldigt hemskt.

Nej inte vad folket vill utan vad de tror att folket vill, ie politikerna vill försöka visa sig starka och tar därför beslut som de gillas, men besluten i sig är inte baserade på fakta. Danmark är ett ypperligt exempel där politikerna gick emot sina egna experter som inte ville stänga skolorna tex.

iller

Citat från: johanssonsan skrivet 12 Juni, 2020, 06:38:48
Citat från: iller skrivet 11 Juni, 2020, 15:10:49

Vetenskaplig fakta säger att en lock down försvårar smittspridning vid tex en pandemi. Sverige gick sin egen väg som vi ser resultatet av idag och en tid framåt. 4849 döda hittills. Jämför det med våra grannar så ser du hur Sverige lyckats att bekämpa smittspridningen som fortsätter i Stockholm och Västra Götaland.
Att finnar nu skulle shoppa i Ullared håller jag för helt otroligt. Var har du hittat dom uppgifterna? För övrigt blöder gränshandeln svårt. Tex norrmän får inte resa över till Sverige. De som har besökt Sverige skall sitta i karantän vid hemkomsten. Sverige är idag ett riktigt dåligt exempel för omvärlden därför finns restriktionerna tills trenden har vänt.

Eftersom man får besöka egen fastighet i Finland så borde man rimligen få besöka sin inmutning och leva isolerat under säg 14 dagar. Dokument som styrker inmutningen och din ID borde räcka för övergång. Kanske TUKES kan bekräfta.

Bifogar en per capita bild som visar hur illa Sverige har lyckats bekämpa pandemin jämfört med våra grannar som idag kan lätta på sina restriktioner.

Grejen är ju dock den att du kan inte bara ta den siffran och jämföra med andra hur som helst, vilket är precis det du gör. Ca hälften av de döda är pga fuckuppen med äldrevården i stockholm så ta bort dem då de är en outlier (och med de menar jag inte att man inte bryr sig om de som dött, det är bara ett mer rätt sätt att räkna på hur läget faktiskt ser ut) då är vi nere på ca hälften, sen tittar man på resten av landet och ser att problemet i stort sett är i stockholm, resten av landet har en helt annan bild.

Och ang lockdown eller inte så beror det på vad man är ute efter, för vissa länder är det bra medans andra är det inte bra. Tex Kina och italiens behövdes det göras pga att spridningen var så massiv och man behövde få kontroll över spridningen. Problemet med en lockdown är när du öppnar upp igen, i sverige spelar vi det långa spelet då vi vet att ett virus inte bara försvinner vilket övriga världen verkar tro och det har redan visat sig att nu när övriga världen öppnar upp så får de ökad spridning igen medans sverige ligger på en stabil nivå och vi har en liten del immuna medans resten av världen som stängde ner har noll immunitet i stort sett.

Och med ullared menade jag såklart mer danskarna, har vart en hel del upprörda känslor i skåne då danskarna får komma hit men de får inte besöka danmark och kö på öresundsbron osv.
Och vilka tror ni sätter sig själva i karantän i 14 dagar för att de tagit en tripp till sverige.. mindre än en promille kan jag lova.

vedboden

Jaha nu är det bara att fixa en finsk flickvän...så går det att resa till finland....Pelle. Goldrush vedboden

iller

Citat från: vedboden skrivet 12 Juni, 2020, 15:04:40
Jaha nu är det bara att fixa en finsk flickvän...så går det att resa till finland....Pelle. Goldrush vedboden

Har du del i ett claim så är det lugnt, då är det bara att åka in då du måste kolla det så inga djur/människor kan skada sig osv. Står längre upp i tråden. Kan dock behövas dokument som visar att du är delägare eller liknande.

Och ang flickvän.. är la bara att leta upp hon me knifven :D

Grävmaskinisten

Här är ett annat mail jag fick

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Trågigt att svenska turister fick portförbud .själv tror jag att risken skulle vara liten.folk i hela världen  har nu lärt sig att ,hålla avstånd,tvätta händran ,ej ta hand ,nysa i skortan,osv ,osv.
Men om 2 veckor tar regeringen en ny granskning av sverige .hoppet lever .....
vaska stället först innan du gräver