Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hittade ovanliga stenar - ovanliga enligt mig :)

Startat av Babeliho, 13 Augusti, 2019, 17:19:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Babeliho

Hej,

Någon kunnig här som vet vad detta är för stenar?

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver

Eucitzen

Svårt att avgöra. Har den vad som ser ut som "bubblor" i sig kan det vara glas. (människotillverkade)
Annars skulle jag tippa kvarts.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Babeliho

Tror inte det är glas, hittade dom i en spricka i berget.

gangsing finne

Är det sten då är det ett fynd .menar just att det är igenomskinligt .uppskattas av smycksmedar .varjefall här i finnland.

maxibazze (Max)

Kvarts kan ju ha små vätske- eller gasinklusioner, vet inte hur ovanligt det är dock.
Kvarts skall vara hårdare än glas så vitt jag vet, så testa om du kan repa kvarts med dina stenar, om du har någon typisk kvartsbit tillgänglig.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Babeliho

Dom går att repa med tex. en spik om jag verkligen tar i.

gangsing finne

gangsing finne

Citat från: Babeliho skrivet 14 Augusti, 2019, 17:19:43
Varför?  :)

För att andra kan hitta dit  8)

Skämt o sidå .

Det underlättar forskningen.....

Babeliho

Haha... Nä, det blir tyvärr värre.
Kan man lämna in stenarna någonstans för att få svar?

johanssonsan

Ser att du har lagt upp stenen i en ny post. Läser "Grävde upp några genomskinliga stenar" - i denna post skriver du att " hittade dom i en spricka i berget." Ta nu och bestäm dig var du gjorde ditt fynd.
Närmaste geologisk förening kan ge dig ett svar på ditt fynd. SGU och Naturhistoriska museet hjälper också till.
Under tiden vill jag rekommendera att du bland annat följer schemat i denna eminenta skrift. Återkom gärna med resultatet.

Eucitzen

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 14 Augusti, 2019, 13:52:09
Kvarts kan ju ha små vätske- eller gasinklusioner, vet inte hur ovanligt det är dock.
Kvarts skall vara hårdare än glas så vitt jag vet, så testa om du kan repa kvarts med dina stenar, om du har någon typisk kvartsbit tillgänglig.

Det är relativt vanligt med inneslutningar.
Dock kan man ana en skillnad då en skapades i naturen och den andra i en smältugn.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.