Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Nybörjar-tråd

Startat av Mekis, 31 Mars, 2019, 13:48:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mekis

Jag skulle vilja ha en tråd i forumet bar för oss nybörjare. Jag hittar ingenstans där jag kan ställa mina frågor som det är just nu.
Med vänlig hälsning

Mekis

vedboden

hej  pelle vedboden här.  bara att fråga här på forumet. du får säkert svar

borax

Citat från: Mekis skrivet 31 Mars, 2019, 13:48:17
Jag skulle vilja ha en tråd i forumet bar för oss nybörjare. Jag hittar ingenstans där jag kan ställa mina frågor som det är just nu.
Bara och fråga så svarar vi om vi kan. /borax

gangsing finne

Kompar grabbarna ,fråga modigt .tänk på att vi alla har varit nybörjare
vaska stället först innan du gräver

Glitter

:)
hej! Här är en nybörjare till!
Var nere i Ädelfors i maj, och testade hur det är att vaska, och att se hur riktigt guld bär sig åt i pannan!
Det var riktigit roligt, och nu är en kompis och jag ute en hel del i vattendragen hemikring och provar lyckan.

Hittade något som ser ut som guld, det stannar kvar till sist i pannan, men känns ändå ganska lätt, och när jag har det i rör verkar det som det kan vara magnetiskt. Är pyrit magnetiskt?
Det glittrar i ögonen, i alla fall! :D

johanssonsan

Pyrit är omagnetiskt men ungefär dubbelt så tungt som sand och grus. Blir därför kvar länge i pannan. Påt igen.

GuldUgglan

Det finns två mineral som är magnetiska.
Magnetit som är det "svartsand" huvudsakligen består av. Mörkt grå svart men ibland nästan silver.
Magnetkis vilket är bronsbrun till färgen. Kan kanske misstas för guld för en nybörjare.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.