Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Diamant fynd i finska guldfältet

Startat av gangsing finne, 08 Februari, 2019, 12:48:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

2 tyska grävare hittade en diamant i koncentratet ,efter 2 dagars grävning.stor tumme 🖒

https://yle.fi/uutiset/3-10637050
vaska stället först innan du gräver

Osmiridium

Kul fynd, även om storleken var i det minsta laget  ;D Sett något diamantlikt i ditt koncentrat, gangsing?

Gillar att artikeln nämner rubiner och safirer, har ett par småttingar från fjolårets säsong i Lemmenjoki! Det är fantastiskt vilken mineralrikedom Finland har  8) Tänkte lägga upp en bild på mina små stenar men behöver en bra solig dag om det ska gå att se färgerna. Hittar du korund där du gräver också?

gangsing finne

Citat från: Osmiridium skrivet 09 Februari, 2019, 19:11:01
Kul fynd, även om storleken var i det minsta laget  ;D Sett något diamantlikt i ditt koncentrat, gangsing?

Gillar att artikeln nämner rubiner och safirer, har ett par småttingar från fjolårets säsong i Lemmenjoki! Det är fantastiskt vilken mineralrikedom Finland har  8) Tänkte lägga upp en bild på mina små stenar men behöver en bra solig dag om det ska gå att se färgerna. Hittar du korund där du gräver också?

Visst var det litet , ja ,men diamant är diamant.tysken skickade kornet till hamburg för analysering.

Faktiskt har jag lite minnen om att jag fingrat och undrat om det är diamant .men slängt i väg den för ingen annan har hittat .nu när detta har kommit fram så kommer jag kolla mycket noggrannare.
Tur att jag dagen innan hann limma guldbordets botten som blev svart.

Jag tror miller tables kommar att öka i kurs nu i finska guldfältet .den är ju bra att se vad man har fått.likaså miners mossan men räfflor ,den samlar på sig mycket mineraler.

Södra guldfälte där jag gräver är rätt dåligt men ädelsten .är lite dålig på att identifiera dom .men små granater (ett par mm ) har jag samlat på mig.
Lemmenjoki vad jag hört är helt klart bäst på det.

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 09 Februari, 2019, 19:44:41
Citat från: Osmiridium skrivet 09 Februari, 2019, 19:11:01

Visst var det litet , ja ,men diamant är diamant.tysken skickade kornet till hamburg för analysering.

Faktiskt har jag lite minnen om att jag fingrat och undrat om det är diamant .men slängt i väg den för ingen annan har hittat .nu när detta har kommit fram så kommer jag kolla mycket noggrannare.
Tur att jag dagen innan hann limma guldbordets botten som blev svart.

Jag tror miller tables kommar att öka i kurs nu i finska guldfältet .den är ju bra att se vad man har fått.likaså miners mossan men räfflor ,den samlar på sig mycket mineraler.

Södra guldfälte där jag gräver är rätt dåligt men ädelsten .är lite dålig på att identifiera dom .men små granater (ett par mm ) har jag samlat på mig.
Lemmenjoki vad jag hört är helt klart bäst på det.

Ja man kan bara undra hur mycket diamant och korund som ligger kvar i skrothögarna. Densiteten på diamant ca 3,5 och korund strax under 4 så det ligger farligt nära gruset/sanden. De små korn jag har hittat har legat på svartsanden i slutet på finvaskningen. Sydafrikanska diamantgruvor går runt problemet med den låga densiteten genom att kontinuerligt belysa det krossade materialet som passerar med röntgen och UV. Något elektroniskt analyserar svaret och intressant material spolas med vatten åt sidan för vidare analys och utvinning.   

gangsing finne

Grattis johansson du har hittat diamater ,va härligt .diamant är nytt för mig .kan du berätta mera om den mineralen ?.man vill lära sig om det.har du nåt tips om vad för typ belysning är bäst till millers tablen.vad hade du för inredning i rännan när du hittade fyndet?
Vad ligger dom i pris?

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 10 Februari, 2019, 09:03:56
Grattis johansson du har hittat diamater ,va härligt .diamant är nytt för mig .kan du berätta mera om den mineralen ?.man vill lära sig om det.har du nåt tips om vad för typ belysning är bäst till millers tablen.vad hade du för inredning i rännan när du hittade fyndet?
Vad ligger dom i pris?

Nej inte diamanter men andra granna mycket små stenar/mineraler. Hittills har ingen säkert hittat diamant i Sverige. Någon fann en diamant ovanför Kalix men när den diamanten skulle analyseras var den försvunnen. En annan fann man vid borrning på Alnö. Där misstänker man senare att diamanten egentligen kom från borrkronan. Finns även uppgifter om diamantfynd från ett djupborr prov i trakten vid Åre. Blev väldigt tyst om den diamanten.
De minimala mineralerna som jag har funnit är alla mindre än en mm och helt värdelösa. Visst UV ljus skall ge bra reflektion från diamant men kommer inte ihåg vilken våglängd. Något mellan UVA till UVC - får kolla. Det lilla jag har hittat är vaskat i panna. Misstänker att allt går rätt igenom en vaskränna eftersom densiteten är för nära gruset.
Rent laboratoriemässigt kan man separera diamanter från grus genom att utnyttja diamantens hydrofobiska egenskaper. Då handlar det om att fetta in ditt Miller table med en balanserad blandning av glycerin och paraffin som även är balanserat mot vattentemperaturen. Gruset går igenom men diamanterna fastnar i fettet. Fettet skrapas av och värms upp tills det är flytande för att sen hälla av. Kvar blir ett koncentrat som behandlas med ett lösningsmedel.  Återstår förhoppningsvis tex diamant eller annat som är hydrofobt.
Läst denna info på Amerikanska och Kanadensiska sidor men har inte själv provat. Det här med fett och vaskning tar emot.
Men jag skall erkänna att jag gärna vill prova i några bäckar NV om Sundsvall. Finns lamproite i markerna. Har varit smått hysteriskt inmutat i omgångar men ingen har hittat något - ännu.
En sak är säker, den som gör en bra fyndighet på diamant har pensionen säkrad. 

gangsing finne

Tack johansson ,för mig var detta högskolning med ämnet diamant 🖒

gangsing finne

Vilka stenar/mineraler är kompisar med diamanter?
Guldkompisar är ju kvarts bla.

HANNU

Var och lyssnade tysken historia på lördag. Såg bara bilden av diamanten. Men enligt geologerna har man hittat diamanter annanstans i Finland, men nu också i norr.
Nu har vi med oss en som är intresserad av ädelstenar. Själv tycker jag att det är bortkastat tid att gå genom resterna. Guld skall det vara.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 10 Februari, 2019, 14:50:13
Var och lyssnade tysken historia på lördag. Såg bara bilden av diamanten. Men enligt geologerna har man hittat diamanter annanstans i Finland, men nu också i norr.
Nu har vi med oss en som är intresserad av ädelstenar. Själv tycker jag att det är bortkastat tid att gå genom resterna. Guld skall det vara.

Själv tycker jag att om man ändå kör materialer genom tex miller table ,så kan man ju samtidigt kika om man hittar diamanter och ädelstenar .

Eucitzen

Citat från: gangsing finne skrivet 10 Februari, 2019, 12:08:04
Vilka stenar/mineraler är kompisar med diamanter?
Guldkompisar är ju kvarts bla.

Krom diopsid, granater bland annat.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Larsa

Hittar du bergarten Kimberlit så finns fina förutsättningar för diamant har dock inte en susning om bergarten finns här i norden. Finns dock andra djupbergarter här och där.

Eucitzen

Citat från: Larsa skrivet 11 Februari, 2019, 16:56:36
Hittar du bergarten Kimberlit så finns fina förutsättningar för diamant har dock inte en susning om bergarten finns här i norden. Finns dock andra djupbergarter här och där.

Problemet är att kimberlit är en lätt eroderad bergart.
Det betyder att inlandsisen troligen förstört kimberliten och lämnat kvar diamanterna.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.