Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Svenskt snus

Startat av gangsing finne, 22 November, 2018, 21:07:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Här i finland skriver medierna hur faligt det är att snusa.
Dom är nästan hysteriska, pga ungdomarna snusar mer och mer i finland.

Har snusat själv i över tjugo år .inga problem hittils.
Självklart så är det inte bra för hälsan att klämma upp en fet prilla.men det är ju så gött  ^-^.

Hur ser ni snuset ,orsakar det cancer och annat ?

Känner någon som fått cancer av snus?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Mest den senaste tiden har man skrivit om estländaren som smugglat fem ton snus till Finland olika vägar, även genom Sverige.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Larsa

Vad jag hört är att det inte gått att bevisa att snus skulle ha något med cancer att göra eller något annat dödligt. Har för mig att de fick ändra texten bak på dosorna från att det var cancerframkallande till att det skadar hälsan och är beroendeframkallande. Vilket sätt det skadar hälsan står däremot inte men helt nyttigt för tandkött och blodtryck kanske det inte är. Beroendeframkallande helt klart.

gangsing finne

Ok.hittade en sån här link  https://www.aftonbladet.se/halsa/article10308623.ab

Säkert många vaskare som snusar .själv har jag ingen motivation att sluta .tycker det är rätt billigt ,3-4eur per dosa...2 dagars nöje

gangsing finne

Kollade länkens datum ...oj det var gammalt info från 2002

johanssonsan

Citat från: HANNU skrivet 23 November, 2018, 14:05:20
Mest den senaste tiden har man skrivit om estländaren som smugglat fem ton snus till Finland olika vägar, även genom Sverige.

Det mesta av snuset och cigaretter tillverkas i Estland. Det är lättförtjänta pengar att sälja i Finland och i synnerhet Norge.
Läste en artikel från Tullen som beskrev en trailerbil med fjärrvärmerör som regelbundet kom med färja till Kapellskär - gick vidare till Norge. Av någon anledning fick de tips att de skulle titta närmare på bilen. Rören hade ett plastlock i varje ända. De smög efter och strax före gränsen till Norge svängde ekipaget in på en skogsväg. En bit in fanns flera bilar som väntade. Tullen plockade av locken och i rören fann man cigaretter. Både trailerbilen och norrmännen åkte fast.

gangsing finne

Har hört att det är mer muncancer i frankrike än i sverige i snitt.fransmännen vet väl inte ens om snus.dom dricker ju vin...

BASSO

Ingen som jag känner och som är snusare har drabbars av cancer, dock 3st som inte varit snusare. Tror inte att det ökar cancerrisken nämnvärt MEN har alla skadliga verkningar från nikotinet kvar. Är själv snusare men funderar på att sluta igen...
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...