Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

vaskränna

Startat av 59darts, 12 September, 2018, 10:22:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

59darts

 Hej !!
Jag har funderat lite grann av och till på det här med vaskrännan  och dess utformning.
Är det någon där ute som har provat att matcha olika rännor mot varandra för att hitta någon skillnad?
Jag tänker närmast på en jämförelse mellan Eldorado, Keene och Bazooka .

Kan det vara så att det hela är en fråga om tycke och smak?
En avgörande punkt kan ju vara priset på rännan också.

Hoppas att ni förstår hur /vad jag tänker på...
   
     MORSNING !!

HANNU

Känns lite som att du skulle vaska i bäcken med strömmande vatten. Bästa rännorna hittar du med att klicka på länkar här på forumet. Som Baydirt. se här under.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Det finns många variabler i vad som gör "den bästa" vaskrännan i en given situation.
Så det beror helt enkelt på kontexten av testet, exempelvis:

Grus? Sand? Grovt guld? Fint guld? Mycket eller lite svartsand? liten bäck eller stor fors? etc.
Samt, givetvis, den männskliga aspekten.

Prov bör därför ses delvis som personliga åsikter samt vad som i given miljö funkade bäst.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Vad gäller bäckrännor är precis som @Eucitzen skriver.
Allt beror på dels hur materialet ser ut och hurdant flöde man har i vattnet.
Jag och brorsan vaskar ofta tillsammans. Han kör mest med Bazooka och jag med en Caledonia i mellanstorlek.
Bazookan kräver mycket vatten, men har fördelen att man inte behöver sålla gruset.
Caledonian fungerar med väldigt lite vattenflöde men då bör man sålla materialet.
Båda rännorna fångar guld.
Bazookan har varit tjurigast att använda då den som sagt kräver rätt mycket vatten vilket kan vara svårt ibland.
Vi har två likvärdiga alurännor med goldowl mattor också men de används allt mindre som bäckrännor.
Mest pga vikten och sånt. Men de rännorna använder vi när vi kör med pump.. Så olika rännor har sin givna plats i utrustningen.  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

59darts

 Godagens! 

Jag var mest bara nyfiken på hur de olika rännorna arbetar. Själv använder jag en Eldorado som är en meter lång och
30cm bred. Tycker att den fungerar riktigt bra,med bra flöde så klarar den riktigt grovt material.Jag har dock inte
sidorna i plast utan har gjort en låda i aluminium-plåt,så den är stadigt byggd. Den går att köra hårt och mjukt be-
roende på mängden material som man vill hantera. Jag är således mycket nöjd med denna ränna, och tackar så mycket för de svar och synpunkter som jag fått .

    Morsning !!

GuldUgglan

Citat från: 59darts skrivet 19 September, 2018, 12:08:16
Godagens! 

Jag var mest bara nyfiken på hur de olika rännorna arbetar. Själv använder jag en Eldorado som är en meter lång och
30cm bred. Tycker att den fungerar riktigt bra,med bra flöde så klarar den riktigt grovt material.Jag har dock inte
sidorna i plast utan har gjort en låda i aluminium-plåt,så den är stadigt byggd. Den går att köra hårt och mjukt be-
roende på mängden material som man vill hantera. Jag är således mycket nöjd med denna ränna, och tackar så mycket för de svar och synpunkter som jag fått .

    Morsning !!

Jag är kanske inte riktigt klar över vad du menar, men generellt kan man säga att dropriffle rännor är de som funkar bäst i lågt flöde, sen ju grövre fällor du har så kräver det mer vattenflöde.
En annan aspekt är bredden på rännan.
Ex..
En 30 cm bred ränna kan behöva runt 150 lit/min medan en 20 cm bred med samma inredning klarar sig med 100lit/min.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

59darts

  Hejsan !!

  Jodå, jag tycker att du (guldugglan) är hyfsat
klar över vad jag menade. Sen att jag fick lära mig lite grann om flödes-
  mängder ser jag som ett stort plus. Tackar och bugar för det då jag inte har hållit på så mycket som andra här på
  forum. Men som jag ser det så är väl det som är meningen med ett forum, att byta tankar, ideer och erfarenheter
  grävlingar emellan. När jag lagt ner min ränna i vattnet brukar jag lägga i ett löv eller barr och försöker "klocka"
  ungefärlig tid det tar,för att sedan lägga i lite grus och se hur rännan arbetar. Utifrån detta kan jag sedan justera
  flödet till dess att jag är nöjd. Respekt och heder till er med lång erfarenhet av vaskning!
    Morsning!!

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod