Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Lite expert råd önskas

Startat av thymalus, 10 Maj, 2018, 17:27:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thymalus

Lite råd önskas som rubrik säger, var ute idag och åkte runt och tittade , hittade ett ställa där dom nyss har börjat spränga efter gråsten till vägmaterial, av en ren slump, ska ta lite kort i morgon, dom hade börjat spränga åt höger så att säga men träffat berg som är helt rostigt och en massa granit med massa svarta flagor i, så dom hade gett upp den biten och flytta vänster om detta, det ser ut som en massa rostiga stenar som kommer ur ett stort chok ur berget,  dom hade även en stor krosshög från det "dåliga" materialet, är det något intressesant tycker ni, eller ska jag bara låta det vara`?  Tacksam för shyssta svar, är ganska ny i detta, men tycker att det är superspännande att göra!

MvH  Micke

johanssonsan

Nu är jag ingen expert men försöker att ge dig ett schysst råd. Krossa en del av det rostiga materialet och se om du hittar några korn. Annars går det att sända en bit till SGU för utlåtande.

thymalus

Jättetacksam för ditt svar, nu var det så mycket rostiga stenar så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter, jag tar ett par prover och kollar,  jag kraffsade med mig lite material , halv hink, och provvaskade, va ganska mycket svart sand i det, har bara hunnit vaska av 2 ggr,sen tog jordelivet över igen, får fortsätta i morgon! =D

GuldUgglan

Rostiga stenar är alltid intressanta.
Inte kanske alltid för jakt på guld, även om det också trivs i den miljön, men det kan finnas andra intressanta mineral där t.ex koppar och andra kis-mineral.
Knacka sönder en bit och studera hur de ser ut invändigt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.