Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Same kultur försvinner från Finland

Startat av HANNU, 12 Mars, 2018, 18:27:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

HANNU

I kvällens Oddasat, som jag dagligen tittar, var en sorjedag för Samera.
Finska staten förstör samekulturen totalt genom att bygga järnvägen från Rovaniemi till Kirkenäs.
https://www.svtplay.se/video/17267630/oddasat/oddasat-12-mar-17-30?start=auto
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Jag tippar på att dom försvinner vilket fall som helst pga att dödligheten är större än födelsen.
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: HANNU skrivet 12 Mars, 2018, 18:27:53
Finska staten förstör samekulturen totalt genom att bygga järnvägen från Rovaniemi till Kirkenäs.

I Sverige har vi järnväg mellan tex Kiruna och Narvik. Har aldrig hört någonstans att samekulturen därför skulle vara förstörd.
Tror att samerna i det här läget skall vara delaktiga eftersom de inte kan hindra bygget på något sätt. Då blir de helt överkörda.

HANNU

Citat från: johanssonsan skrivet 12 Mars, 2018, 19:00:35
Citat från: HANNU skrivet 12 Mars, 2018, 18:27:53

I Sverige har vi järnväg mellan tex Kiruna och Narvik. Har aldrig hört någonstans att samekulturen därför skulle vara förstörd.
Tror att samerna i det här läget skall vara delaktiga eftersom de inte kan hindra bygget på något sätt. Då blir de helt överkörda.
Samerna annars har inget emot, utan det är sametinget, där alla dårar samlas.
Det är som LKL brukar skriva att ¨samerna fabrikerar överklagan av vasktillstondet.
Jag undrar var gränsen till samekulturen (sametinget) går, är det järnvägen, helikoptern, fyrhjulningen, snöskotern eller hundspannet.

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 12 Mars, 2018, 18:39:58
Jag tippar på att dom försvinner vilket fall som helst pga att dödligheten är större än födelsen.
Förvinna behöver väl dom inte, men börja tänka lite realistiskt kunde dom göra.
Visst har det varit skogar och djur i Stockholm förr i tiden, men nu finns det fabrik, gruvor, järnvägar och annat där. Samerna vill ha mineraler i sina telefoner, stål till sina skotrar, guld i sina ringar osv. Krukset är att utveklingen inte skall annars komma till deras revir, recker att resultaten av det har kommit.
Annars så bor redan 65% av samera utanför samereviret.

gangsing finne

Ja dom försvinner väl inte sådär .dom flyttar väl gränsen till vem är same .
Håller med dig hannu.

gangsing finne

Tycker att ingemars exempel var lysande.
Järnvägen tex kiruna narvik tog inte död på samerna.
Där har vi en konkret exempel .inte tar järnvägen mellan rovaniemi -kirkenäs döden heller.

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 12 Mars, 2018, 20:18:47
Där har vi en konkret exempel .inte tar järnvägen mellan rovaniemi -kirkenäs döden heller.
Järnvägen dödar renar. Och ena sidan så ersätter staten förlusten.

Bothner(Kenneth)

Citat från: HANNU skrivet 12 Mars, 2018, 20:47:15
Tydligen ska staten ersätta naturligt döda renar också! Iom att de söker pengar för stödutfodring!

GuldUgglan

Jag tror om man tänker på infrastrukturen att bilvägar bör störa samekulturen betydligt mer än en järnväg.
Här i Finland finns ju redan bilväg så det blir kanske inte så stor omställning.

Mellan Kiruna och Narvik gick det ju enbart järnväg under en himla massa år innan vägen byggdes, så då kom den stora omställningen när bilvägen byggdes.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 13 Mars, 2018, 01:24:12
Citat från: HANNU skrivet 12 Mars, 2018, 20:47:15
Tydligen ska staten ersätta naturligt döda renar också! Iom att de söker pengar för stödutfodring!
Renen har klarat sig i tusentals år med mat från naturen. Maten räcker inte länge till för att det finns alldeles för många renar. Oddasat igen: mormor var stolt över det nykomna barnbarnet och sa att själklart skall han ha egna renar.
Det har byggts renstaket kors och tvärs, som tydligen inte stör kulturen på samma sätt som järnvägen.
Mina bekanta där uppe är glada för järnvägen och hoppas att det även blir pasagerarar trafik, att inte tala om vad turistanläggningar tycker om det.
Tillägger här att min frus syster är gift med en same, som inte har renar och inte förstår sig om sametinget. Han även är en av mina skoterförare till vintertransporten.