Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Brandslang kontra blå slang

Startat av Glimmer, 04 Januari, 2018, 19:27:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Glimmer

Någon som har erfarenhet av brandslang kontra blå avtappningsslang?

Bothner(Kenneth)

Den ena är tyngre än den andra! 😃😃 (ökar på forumets aktivitet lite)

GuldUgglan

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 04 Januari, 2018, 20:27:27

Och den är kraftigare och hållbarare och håller kurvorna bättre vid lägre vattentryck. (Gör likaså)
Fast det där hade ju kunnat bli 3 inlägg.. ;)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Citat från: Glimmer skrivet 04 Januari, 2018, 19:27:16

Hoppa Biltema, Jula slangarna. SWEDOL har en slang som är en eller två lager tjockare och funkar bra. Sök på avtappningsslang. Brandslang är optimalt men betydligt dyrare. Tror att standard på brandslang är 2½ tum men det vet @GuldUgglan mer om.

Glimmer

Haha, ja du har väl bytt slang o pump mot detektor ;)

Glimmer

Citat från: johanssonsan skrivet 04 Januari, 2018, 21:22:33

Hoppa Biltema, Jula slangarna. SWEDOL har en slang som är en eller två lager tjockare och funkar bra. Sök på avtappningsslang. Brandslang är optimalt men betydligt dyrare. Tror att standard på brandslang är 2½ tum men det vet @GuldUgglan mer om.

Jag såg just att Vida sålde 2"brandslang till hyggligt pris jämfört med blåslang, jag funderar på att köpa en 20 metare och testa den!
Fler tips mottages tacksamt :)

GuldUgglan

Brandslang finns som 38 mm (äldre), 42 mm, 60 mm, och 76 mm. Finns nog en ändå grövre som används på flygplatser främst. Tror den är 110 mm.

38/42 har smalslangskoppling, 60/76 har grovslangskoppling.

Brandslang kan man hitta på överskottsförsäljning ofta, kommer från civilförsvarsföråden.
Brukar finnas på blocket mfl ställen.

Finns även en slang som ser ut som brandslang som inte är godkänd för det. Den är nog lite tunnare och borde passa våra syften bra tror jag. Brukar finnas hos Kina importörer har jag sett.
Fast riktig brandslang är nog bäst, fast tyngst att transportera.

Ps.. jag kör med 42 mm, upp till minst 50 meter ger det fullt tillräckligt med vatten.
Har man lång sträcka så kör jag med en 60 mm grovslang först, och kopplar därefter på 42 mm med ett övergångslock.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GuldUgglan

Citat från: Glimmer skrivet 04 Januari, 2018, 21:39:15
Citat från: johanssonsan skrivet 04 Januari, 2018, 21:22:33

Jag såg just att Vida sålde 2"brandslang till hyggligt pris jämfört med blåslang, jag funderar på att köpa en 20 metare och testa den!
Fler tips mottages tacksamt :)

Jaa Vida har nog sån Kinaslang jag nämnde i inlägget ovan. Står väl att den ej är godkänd för räddningstjänst?

HANNU

Har inte fått sönder avtappningsslang än
Men och andra sidan har jag inga kurvor eller veck heller.
Tror att det blir mindre rullar också.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 04 Januari, 2018, 22:51:18

Joo det blir ju betydligt mindre rullar.
På mitt ordinarie jobb (inte räddningstjänsten) använder vi alltid brandslang när vi ska spola vatten på olika sätt.
Vi använder den blå platta slangen endast med dränkbara pumpar för att tömma gropar då vi gräver, eller vid länspumpning av brunnar och sånt.

Båda typerna har ju sina fördelar och nackdelar.

Bothner(Kenneth)

Citat från: Glimmer skrivet 04 Januari, 2018, 21:35:34
Haha, ja du har väl bytt slang o pump mot detektor ;)
Nä då..grejorna står i ide och väntar på ett nytt Finlands äventyr! Nästa gång tror jag nog grejorna blir kvar i skogen någonstans.. vill flyga upp..

GuldUgglan

Om man vill köpa brandslang har jag sett det ofta på Höglandskompaniet i Äng.
Men nu hade de bara 110mm vilket kanske är onödigt grovt?
De brukar ha fina strålrör där också. Helt OK i pris.
http://www.xn--hglandskompaniet-mwb.se

Ps.. de hade fin vattenkanon för den som har en bra pump om man vill spola sönder naturen.. 8000:-

HANNU

Citat från: HANNU skrivet 04 Januari, 2018, 22:51:18
Har 25 meters blåslangar av bättre kvalitet, men även en på 15 meter och en på 10 meter. Väljer kombinationen som kommer närmast rännan rakt i från pumpen. Sedan har jag spiralslang (bilden) på 10 meter mellan rännan och blåslangen. Enkelt att flytta på rännan vart efter gropen växer med en radie på 10 meter..
Stå på dig, annars gör nån annan det.