Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

skaffade mig bredare ränna

Startat av gangsing finne, 09 Maj, 2017, 18:19:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Gymnasiepojkarnas metallavdelning bockade en ny bredare ränna till mig, efter mina önskemål .läng 2.6m ,bredd 30cm ,2mm plåt .första 60cm tomt ,sedan 2m räfflad gummimatta på botten .på det miners moss .sen har jag tänkt rätt så låg metallräffla ca 20cm mellanrum .

Nu tar jag hjärna emot idéer vad gäller inredningen .är nuvarande plan bra/mindre bra?
Pojkarna mina är ett år äldre nu så  :) =mer kapacitet i rännan behövdes ,därför valde ja att byta till bredare ränna .gamla rännan var på ca15cm .kommer alltså köra siktad och tvättad material till rännan.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Totalt 3skottkärror kommer som mest vara igång .man kippar hela lass åt gången.

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 09 Maj, 2017, 18:19:45
Gymnasiepojkarnas metallavdelning bockade en ny bredare ränna till mig, efter mina önskemål .läng 2.6m ,bredd 30cm ,2mm plåt .första 60cm tomt ,sedan 2m räfflad gummimatta på botten .på det miners moss .sen har jag tänkt rätt så låg metallräffla ca 20cm mellanrum .

Nu tar jag hjärna emot idéer vad gäller inredningen .är nuvarande plan bra/mindre bra?
Pojkarna mina är ett år äldre nu så  :) =mer kapacitet i rännan behövdes ,därför valde ja att byta till bredare ränna .gamla rännan var på ca15cm .kommer alltså köra siktad och tvättad material till rännan.

Det blir säkert mycket bra. Ett tips när ni bockar rännor. Fortfarande USA som sätter standard så bocka i tum. Här blir det 12" eller 305mm innermått för då passar eventuella köpta USA mattor direkt.

gangsing finne

Citat från: johanssonsan skrivet 09 Maj, 2017, 21:44:02
Citat från: gangsing finne skrivet 09 Maj, 2017, 18:19:45

Det blir säkert mycket bra. Ett tips när ni bockar rännor. Fortfarande USA som sätter standard så bocka i tum. Här blir det 12" eller 305mm innermått för då passar eventuella köpta USA mattor direkt.

Tack för rådningen.min är 300mm så det passar nästan (visa lite fil bara) .
Men nu till sommarn får det bli mossa hela vägen .är det någon idé och ha streckmetall på änden av metallräffsystemet ,tex sista halvmetern? .har i garaget tunt streck 2mm tjock .kan köpa 5millimeters med 20mm hål.eller skippar jag helt strecket?.
Sen funderar jag på hur hög räfflorna ska vara ...är tex 20mm lagom kanske...
Sen formen på räfflan .ska jag bocka typ z formen eller vågigt medströms...
Vatten kommer ca 300-400liter i minuten

HANNU

Det är alltid bra att ha sträckmetall över mossan.
Är ju den som gör turbulens och få guldet att fastna i mossan
5-7mm högt är bra.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Vetenskapligt. Från sidan 25 i detalj. Clarksons studie är grunden till många rännor. Märk att man har tagit hänsyn även till avståndet mellan räfflorna.

Sidan 53. Skillnaden mellan sträckmetall och räfflor.

BASSO

Citat från: gangsing finne skrivet 09 Maj, 2017, 18:28:52
Tjenixen gangsing finne.
Jag reagerade över det citerade. Och jag tror att jag missuppfattat dig :D
Om du ska tippa i ett helt lass så kommer rännan garanterat att fylla igen räfflor/fångstzonerna med grus och du tappar guld. Du får försöka "blöda" ut materialet långsamt i rännan.
Någon form av räfflor, sträckmetall eller virvelskapande gummimatta ovanpå mossan är nästan ett måste för att den ska fungera som tänkt. Den fylls bara upp med material som sedan sitter kvar där utan något utbyte. Jag vet inte om ni har jula i Finland men de har en kraftig entrematta som är runda hål i, jag tror den kan funka bra på mossan (ska testa detta själv).
Med vänlig hälsning Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

gangsing finne

Citat från: BASSO skrivet 10 Maj, 2017, 09:35:45
Tjenixen gangsing finne.
Om du ska tippa i ett helt lass så kommer rännan garanterat att fylla igen räfflor/fångstzonerna med grus och du tappar guld. Du får försöka "blöda" ut materialet långsamt i rännan.
Någon form av räfflor, sträckmetall eller virvelskapande gummimatta ovanpå mossan är nästan ett måste för att den ska fungera som tänkt. Den fylls bara upp med material som sedan sitter kvar där utan något utbyte. Jag vet inte om ni har jula i Finland men de har en kraftig entrematta som är runda hål i, jag tror den kan funka bra på mossan (ska testa detta själv).

Vafalls? ☺

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 10 Maj, 2017, 15:05:49
Citat från: BASSO skrivet 10 Maj, 2017, 09:35:45
Tjenixen gangsing finne.

Vafalls ☺
Grymt :) ;)
När får vi se skapelsen in action?
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Basso ,säger bilden mer än tusen ord? ;D

gangsing finne

Vi fortsätter.jo denna vibrationsbord spydde jag ut under vintern .som ni ser så är sikten ovanför botten .anledningen till det är för jag vill blöda ut (precis som basso sade) leran ,marken.längd 2,5m bredd 50cm på botten.
Nya bredare rännan kommer att monteras 90grader ser från bordet ,precis som ac har det .
Jag har konstruerat bordet med tanke på maskinell grävning i framtiden.drömjobbet är fortfarande maskinell guldgrävare .det räcker med minimaskin (till att börja med).och denna system möjligtvis passar för det.
Detta bord passar utmärkt till manuell grävning också.målet är att den ska sluka flera hundra skottkärror i sommar.därmed torde komma guld också  C:-) .
Det är lång väg dit ,man får ta ett steg åt gången.

När ser man den i action ?.visst kan jag lägga ut videosnuttar om någon berättar hur det går till?.
Ps.vibrationsmotorn är en återvinnings produkt från jobbet.