Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

prospekterings hink

Startat av gangsing finne, 22 April, 2017, 10:43:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Som ni ser så har tillverkaren byggt hinken till biltvättning.på botten finns en löstagbar sikt.sikter ligger ca.10cm lös från botten med med siktens egna "tassar".tanken jag har att man kan mata hinken med vara.sen hälla vatten och ruska om.efter detta lyfter man sikten med stenarna bort.koncetratet som finns kvar vaskarman.hmm...jag tror jag köper en .

johanssonsan

GuldUgglan

Jag tänkte just skriva om biltemas grej. Jag har köpt en sån, men aldrig använt. Ett vanligt såll gör ju samma jobb mycket enklare.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Jasså svenskarna var först igen 😉.billigare är den också 👍

Eucitzen

Ja, jag tänkte också att en vanlig sikt gör samma sak. Förmodligen även enklare, om man inte tillför handtag - blir jobbigt om sållet är djupt nere i hinken.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

gangsing finne

Kom på nyss .om man har en hink ca 60-80cm hög.hinken är i 20cm bitar skarvad.från botten en tät sikt ,sedan halvägs normal sikt .sen när varan är tvättad kan man lyfta bort bitarna uppifrån till nedersta siktet .enkelt .men ni har väl hitta på denna också?

johanssonsan

Sug på Gold Wringer så länge.

gangsing finne

Jag fortsätter .siktarna skulle stå med egna tassar ,alltså den översta sikten står mot nedersta sikten .nedersta mot botten .under nedersta sikten kan man ha en avtappningsnäsa så att vattnet rinner ut medan man tvättar.när det börjar komma ut koncetrat då vet man att det är fullt.sen är det bara och plocka isär hinken och tömma koncentratet i pannan .(eller rännan )

BASSO

Vill inte låta allt för negativ, hoppas någon köper en och testar för det är ju inte stora läropengar om det inte funkar.

Jag tror att både den finska och den svenska varianten går sönder tämligen fort, åtminstone om jag skulle skyffla i grus. Gillar inte "plastaskit" som har en förmåga att gå sönder när man minst vill.
Ok om man tar bort alla större stenar och tömmer i hinken försiktigt så kanske det funkar. Men sedan då?

När du ska dra upp gallret, för jag antar att du tänkte fästa snören i den så att du kan lyfta ur stenar och grus med jämna mellanrum?
Då kommer antagligen stenar att kila fast mellan gallret och hinken, då drar man lite hårdare så det går sönder >:D
Säger lite fula ord, slänger bort skiten, förbannar sig själv, och tar en smörgås eller två :P

P.s var inte han i johanssonsans video lite lik en ung Burt Reynolds?
Med vänlig hälsning Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

gangsing finne

Citat från: BASSO skrivet 25 April, 2017, 08:58:49
Vill inte låta allt för negativ, hoppas någon köper en och testar för det är ju inte stora läropengar om det inte funkar.

Jag tror att både den finska och den svenska varianten går sönder tämligen fort, åtminstone om jag skulle skyffla i grus. Gillar inte "plastaskit" som har en förmåga att gå sönder när man minst vill.
Ok om man tar bort alla större stenar och tömmer i hinken försiktigt så kanske det funkar. Men sedan då?

När du ska dra upp gallret, för jag antar att du tänkte fästa snören i den så att du kan lyfta ur stenar och grus med jämna mellanrum?
Då kommer antagligen stenar att kila fast mellan gallret och hinken, då drar man lite hårdare så det går sönder >:D
Säger lite fula ord, slänger bort skiten, förbannar sig själv, och tar en smörgås eller två :P

P.s var inte han i johanssonsans video lite lik en ung Burt Reynolds?
Med vänlig hälsning Basso

Man kanväl börja med plast .om det funkar så kan tex.hannu bygga i metall😉.
Jag noggrannar idén.

Hinkens höjd ca.60cm-80cm kanske 1m .
Hela hinken isärbar dvs skarvad "linkad " så att vattnet rinner ner till botten.bara lassa på varandra.
Varje hinkstycke ca 20cm hög.
Översta siktet är ca.25cm från hinken översta kant mätt.
När översta siktet är full,då lyfterman bara bort översta hinkstycket.inga snören .stenarna ramlar nort utavsig själv .det gäller att montera siktet precis under översta skarvet.
Mellansiktet bör nog vara en aningen mindre tätare än översta,annars blir den full för snabbt.
Sen bottenstycket ,eller koncetrathink kan man säga.
Höjd ca 20cm .speciellt är att den har en lång näsa .avtömningsnäsa.
Denna uppgift har den att man kan följa koncentratets mängd .om inte varan inte vill komma ut ,så kan man se med blotta ögat när det är fullt.

HANNU

Siktar och hinkar ser jag onödiga.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Ett par hinkar + en papperskorg från IKEA fungerar.