Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ersätta befintligt räfflor i hb..?

Startat av Northdigger, 24 Mars, 2017, 06:19:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Northdigger

Behöver lite råd... hade tänkt kapa sönder blårännan och stoppa in den i min mini hb... frågan är, är det lönt och vad för flöde bör pumprackarn ha?

Gruvfogden

Jag undrar mest varför du vill byta?
Kom ihåg att blårännan mättas betydligt fortare än de fällor du har nu. Du måste tömma mycket oftare. Den är även känsligare mot större stenar som stör flödet och om du ska gräva i Finland så finns risken att större nuggets rullar ur.
Mitt tips är att behålla rännan som den är och använda den för prospektering. Det är den riktigt bra till.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Northdigger

Citat från: Gruvfogden skrivet 24 Mars, 2017, 06:39:53
Jag undrar mest varför du vill byta?
Kom ihåg att blårännan mättas betydligt fortare än de fällor du har nu. Du måste tömma mycket oftare. Den är även känsligare mot större stenar som stör flödet och om du ska gräva i Finland så finns risken att större nuggets rullar ur.
Mitt tips är att behålla rännan som den är och använda den för prospektering. Det är den riktigt bra till.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vet inte om jag skulle skämma ut mig med denhär lilla hb i finland 😂

Har inte haft nå större problem med den mer än att den blir rätt fort mättat i räfflorna, får inte riktigt rullet i gruset, är väl mer kanske vattenproblem..

Sen har jag inte hittat nån vettig bäck med ordentlig fart i för blårännan så den ligger egentligen mest och stör mig  :/

Men jag tar tacksamt emot alla förslag.

HANNU

Dom räfforna borde fungera. Bara hitta rätt lutnig och rätt flöde.
Har man en bäck med doligt flöde, då hjälper en tratt mycket.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Northdigger

Hannu har för mig att du räknade ut hur mycket vattenflöde som krävs för en viss längd av ränna, kanske minns fel ? :/

tror jag löst det... däremot vet jag inte riktigt hur man ska räkna vattenflödet då min hb är V-formad :)
beställde även en 3000GPH pump.. tror det är overkill för lillrännan men går väl att strypa flödet.

HANNU

Citat från: Northdigger skrivet 24 Mars, 2017, 08:12:23
Hannu har för mig att du räknade ut hur mycket vattenflöde som krävs för en viss längd av ränna, kanske minns fel ? :/

tror jag löst det... däremot vet jag inte riktigt hur man ska räkna vattenflödet då min hb är V-formad :)
beställde även en 3000GPH pump.. tror det är overkill för lillrännan men går väl att strypa flödet.

Nej, jag har inte räknat ut det.
Men när du ser att gruset dansar i räfforna då är det rätt.
Sedan är det med sträckmetallen. Den måste vara rätt vänd. Hur tjockt är den.
Annars har jag lite kvar bra ALU sträk.

Northdigger

Tror faktist du hade gjort ett inlägg om det för ett bra tag sen..😆

HANNU

Citat från: Northdigger skrivet 24 Mars, 2017, 09:25:44
Tror faktist du hade gjort ett inlägg om det för ett bra tag sen..😆
Ser ut som fyra mm. I Finland ser man ofta sådant. Dom kallar det som Salmiaknät. 😏
Den jag har är åtta mm.
Destå högre, destå bättre turbulens.

Northdigger

Om man ska dit med en 8mm så tror jag att jag måste borra om hålen och även byta mattan under
men samtidigt skulle även det innebära att jag skulle kunna öka på flödet ännu mer i minibankern...

GuldUgglan

Om du har kapacitetsproblem så koppla rännorna efter varandra.  Då får du ju en längre ränna som känns tryggare att köra med.
30 cm bred blåränna går bra med ca 150l/min.
Blårännan är ju snabb att tömma så blir inte mycket extrajobb med det helller.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.