Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Smidiga Inverterelverk

Startat av Grävmaskinisten, 23 mars, 2017, 18:17:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Honda, Kipor, Briggs o Stratton m.m
Kommer att köpa något av alla dom modeller som finns på marknaden, men vad?
Är intresserad av vad ni tycker men bara intresserad av smidiga elverk
helst 2000w och inverterstyrning.
Dela med er av era erfarenheter, ni kanske har något som ni vill sälja?
Skickar med lite bilder på hur dom kan se ut.




Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Stråke

Små smidiga elverk lämnar oftast inte 2000W!
Jag har ett elverk som är på 2200W och det är inte smidigt, vikt ca25-30kg!
Och det är precis att det går att köra kap och gersågen på det!
Satsa på ett bra elverk och ett som inte är så smidig, det vinner du på!

Grävmaskinisten

Citat från: Stråke skrivet 23 mars, 2017, 18:41:31
Små smidiga elverk lämnar oftast inte 2000W!
Jag har ett elverk som är på 2200W och det är inte smidigt, vikt ca25-30kg!
Och det är precis att det går att köra kap och gersågen på det!
Satsa på ett bra elverk och ett som inte är så smidig, det vinner du på!
Nu är ju dessa elverk riktigt bra med den nyaste tekninken och dessutom bränslesnåla och fruktansvärt tysta, som jag sa måste jag ha ett smidigt elverk ej någon klump att bära med sig.
Men tack ändå för din synpunkt.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Honda är ju kvalitet.  Kostar därefter också. (vi använder sånna på jobbet)
Kipor. Billigare men jag har hört både bra och skitdåliga saker om dem. Så ojämn kvalitet antar jag. (Syrrans gubbe har en sån, funkar inte alltid för han..)
B&S har jag ingen erfarenhet om.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Citat från: GuldUgglan skrivet 23 mars, 2017, 19:05:19
Honda är ju kvalitet.  Kostar därefter också. (vi använder sånna på jobbet)
Kipor. Billigare men jag har hört både bra och skitdåliga saker om dem. Så ojämn kvalitet antar jag. (Syrrans gubbe har en sån, funkar inte alltid för han..)
B&S har jag ingen erfarenhet om.
Tack! Tycker du Hondan levererar det dom lovar?
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 23 mars, 2017, 19:07:34
Citat från: GuldUgglan skrivet 23 mars, 2017, 19:05:19
Honda är ju kvalitet.  Kostar därefter också. (vi använder sånna på jobbet)
Kipor. Billigare men jag har hört både bra och skitdåliga saker om dem. Så ojämn kvalitet antar jag. (Syrrans gubbe har en sån, funkar inte alltid för han..)
B&S har jag ingen erfarenhet om.
Tack! Tycker du Hondan levererar det dom lovar?
Vi har aldrig haft problem med dem... så måste väl säga joo. Kör mycket handhållna maskiner (typ stora hilti hammare mm.) och rätt stora länspumpar med dem.. Funkar bra.
Men jag har privat haft funderingar precis som du.
Jag har inte avskrivit Kipor helt heller, även om man kan få ett dåligt ex om man har otur.

Honda är nog tveklöst bäst men dyra..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Gruvfogden

Jag använder elverk i jobbet en hel del. När vi slår stålpålar så kapar vi dom med vinkelslip. Elverk är då en nödvändeighet eftersom att el sällan finns på plats. Vi har gått igenom de flesta fabrikat, även Honda. Men inget har klarat att stå och gå i 10-12 timmar om dagen med hög belastning.
När ett elverk en gång beslöt sig för att det hade gjort sitt så var vi tvungna att få tag i ett nytt jävligt fort. Det låg en båttillbehörsfirma på gångavstånd och där köpte vi ett nytt. Det där elverket har gått i 2 år nu. Har aldrig hört talas om märket förut, men jävlar vad bra det är. Nu har vi ett sånt elverk på varje pålbil. Vi är inte snälla mot dom och det är 230mm vinkelslipar vi kör med.

Här är det vi kör med: http://www.drev.se/produkter/dy3500lbi

Dom har även ett mindre som är riktigt lätt och smidigt: http://www.drev.se/produkter/mammuthxy1200i
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Citat från: Gruvfogden skrivet 23 mars, 2017, 19:40:01
Jag använder elverk i jobbet en hel del. När vi slår stålpålar så kapar vi dom med vinkelslip. Elverk är då en nödvändeighet eftersom att el sällan finns på plats. Vi har gått igenom de flesta fabrikat, även Honda. Men inget har klarat att stå och gå i 10-12 timmar om dagen med hög belastning.
När ett elverk en gång beslöt sig för att det hade gjort sitt så var vi tvungna att få tag i ett nytt jävligt fort. Det låg en båttillbehörsfirma på gångavstånd och där köpte vi ett nytt. Det där elverket har gått i 2 år nu. Har aldrig hört talas om märket förut, men jävlar vad bra det är. Nu har vi ett sånt elverk på varje pålbil. Vi är inte snälla mot dom och det är 230mm vinkelslipar vi kör med.

Här är det vi kör med: http://www.drev.se/produkter/dy3500lbi

Dom har även ett mindre som är riktigt lätt och smidigt: http://www.drev.se/produkter/mammuthxy1200i
Absolut intressant och prisvärt!
Tackar för delat intresse!
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Jag tackar för era synpunkter och erfarenheter av elverk och jag valde Hondas Eu20i (beg) som jag hoppas skall räcka för det jag skall använda den till. Nu när jag äger ett sådant här elverk så delar jag gärna med mig av hur detta kommer att fungera i framtiden.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!