Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Ang hackerattacken...

Startat av Nugget, 17 Mars, 2017, 15:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nugget

Hej

Torsdagen den 9/3 blev den delade servern hackad som Guldforum.se ligger på och Citynetwork som jag hyr plats hos stängde ner forumet för att minimera skadeverkningarna.  Det tog inte lång tid förrän medlemmarna hörde av sej och sa att dom inte kunde komma in....
Det är ju kul att så många saknar forumet direkt när det blir stängt...   O:-)

Efter kontakt med Citynetwork fick jag informationen om att en hackare eller något annat skrivit en massa cachfiler på en del av servern som jag inte har tillgång till, (Och jag tror inte mina program har det heller).  Detta hade gjort stor skada på servern sa dom. Innan dom öppnade forumet igen var jag tvungen att gå igenom alla filer för att säkerställa att ingen skadlig kod fanns på vår del av servern.

Som tur var så var jag ledig förra veckan och efter nerladdning och virusprogram som skannat allt var dax att gå igenom drygt 24000 filer och leta skadlig kod. Jag hittade inget konstigt och först då släppte dom på sidan.

Har något stulits?    Inte vad vi vet nu, men jag sparar ingen hemlig information såsom personnummer eller kreditkortsnummer.

Det enda som jag sparar är det som finns i er profil och har ni handlat i butiken så är det er adress, telefonnummer och email.

Alla betalningar som donera-knappen och det som betalas i butiken sker ju från Paypal's sida och dom har ju eget skydd.

Hoppas detta ger den information som ni ville ha och undrade över.   
Har ni frågor på detta så är det bara att skriva och fråga  ;D

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Sudde(Stefan)

Bra jobbat Nugget !👍
Framåt framåt och.....ner.