Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Aktiva Guldgrävar föreningar i Sverige?

Startat av jimbolo27, 25 Januari, 2017, 18:22:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jimbolo27

Hej!
Skulle vilja veta om det finns några aktiva guldgrävarföreningar i Sverige.
Försökt maila SGF tex som verkat ha en träff i mitt område, Västernorrland, 2016.
Dock funkade inte mailadresserna  :o

Så ni som vet, finns det några aktiva föreningar med inmutade områden där man kan träffas o ha kul ihop.
Eller är de som i vilda västern där var o en sköter sitt o skjuter första inkräktare som visar sig  ;)
Särskilt intressant runt Västernorrland!

//Jimmy

Gruvfogden

SGF har precis blivit av med sin Finska inmutning.
GGF samarbetar med Camp Skäggwood och där får deras medlemmar gräva.
Vad ÖNG har på gång vet jag inte riktigt ännu.
Sedan finns det ju några tävlingsvaskarföreningar också.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Citat från: Gruvfogden skrivet 25 Januari, 2017, 18:41:18
Ang GGF så har jag mailat dom 3 ggr för att fråga lite om medlemsskap som jag betalade för ett tag sedan men inget svar någon av gångerna??
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Sgf har tre ställen att vaska i Sverige.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Någon som vet hur läget är i SGF?
Verkar inte hända mycket där, hemsidan är inte uppdaterad på länge nu......

/Glimmer

Gruvfogden

Citat från: HANNU skrivet 25 Januari, 2017, 19:00:10

Stämmer inte Hannu. Det finns bara ett ställe som nu är inmutat. De övriga har gått ut för över 2 år sedan.
Det stället som nu är inmutat har ingen godkänd arbetsplan heller. Markägarna har heller inte sett någon sådan ansökan och de tänker heller inte godkänna en arbetsplan, särskilt inte då det finns ett art och habitatskydd där. Så de medlemmar som gräver där begår ett lagbrott.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Ingen förening som har inmutning eller vaskning i V-norrland Däremot har Västernorrlands Guld inmutningar i länet.
Kontakta grävarna så kommer ni säkert fram till något när tjälen har släppt.

Glimmer

Citat från: Gruvfogden skrivet 25 Januari, 2017, 19:11:49

Stämmer inte Hannu. Det finns bara ett ställe som nu är inmutat. De övriga har gått ut för över 2 år sedan.
Det stället som nu är inmutat har ingen godkänd arbetsplan heller. Markägarna har heller inte sett någon sådan ansökan och de tänker heller inte godkänna en arbetsplan, särskilt inte då det finns ett art och habitatskydd där. Så de medlemmar som gräver där begår ett lagbrott.

Hmmm
Kanske skall spara in den medlemsavgiften då.....

/Glimmer

Grävmaskinisten

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 25 Januari, 2017, 18:45:13
Citat från: Gruvfogden skrivet 25 Januari, 2017, 18:41:18
Ang GGF så har jag mailat dom 3 ggr för att fråga lite om medlemsskap som jag betalade för ett tag sedan men inget svar någon av gångerna??
någon måste ha hört min klagan för nu fick jag svar från GGF. Tack för det! ;)

Lillil

Grävmaskinisten

Gruvfogden

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 25 Januari, 2017, 20:14:11
Citat från: Lillil skrivet 25 Januari, 2017, 20:09:14
Du kan tacka Fogden  ;)
Hade det på känn ;D

Haha. Ibland är Facebook bra. La upp det i GGF´s grupp, de satte lite eld i baken tror jag ;)

GoranS

Citat från: Gruvfogden skrivet 25 Januari, 2017, 19:11:49

Hmm, ingen expert på detta men har markägarna någon talan vad gäller arbetsplanen? Är inte en godkänd arbetsplan en förutsättning för att få igenom en inmutning?

Markägaren har väl ingen vetorätt på området? Hade inte blivit mycket borrat eller sprängt alls om det var upp till markägarna att avgöra...