Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vintertransport till Lemmenjoki

Startat av HANNU, 24 Januari, 2017, 06:46:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Då har packning av diverse påbörjats hoppas på fint väder när vi skall transportera i lemmenjokis vita vidder :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Skottkärran ser skön ut med härliga träskaft ,rätt känsla 👍.febern stiger .

Var till läkarn idag .slog mig på fingret med hammarn.frågade om det är normalt när att vid den stund inte tänkte på guldgrävning .Läkarn :det är helt normalt och la på plåster 😅😂  skämt o sido 😂
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 11 April, 2017, 17:06:00
Skottkärran ser skön ut med härliga träskaft ,rätt känsla 👍.febern stiger .

Var till läkarn idag .slog mig på fingret med hammarn.frågade om det är normalt när att vid den stund inte tänkte på guldgrävning .Läkarn :det är helt normalt och la på plåster 😅😂  skämt o sido 😂
Ja den läker nog fram till säsongen, det är roligt att du nämner träskaft, det är ju både på gott och ont men köpte 2st extra skalmar samt punkteringsfritt däck, man vet aldrig ;)
Kipparkeringen får vänta fixar till den senare, har tillägnat större delen av dagen att jaga reda på min campingsäng som skulle ha kommit igår men det slutade med att jag var tvungen att åka 10 mil för att hämta den >:(     

gangsing finne

Enkel parkering kan tänkas klossar .förresten hur många liter soppa tar du med dig?kör du med godisbensin (v-Power) eller 98oktanigt?

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 11 April, 2017, 18:44:26
Enkel parkering kan tänkas klossar .förresten hur många liter soppa tar du med dig?kör du med godisbensin (v-Power) eller 98oktanigt?
på denna resa har jag med mig totalt 40 liter miljöbränsle, måste tänka på miljön C:-)

HANNU

Om det finns snö, svar ja.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

karlson

Även små korn kan bli mycket

gangsing finne

Har ni smakat memma (mämmiä) ännu?, med vispad grädde ...mums

Brickan

Typiskt finskt påskgodis, tyvärr finns det inte att köpa här. För lite finnar i bygden! Har för mig att man koka råg till någon slags koncentrat. Har du ett enkelt recept?
Brickan

gangsing finne

Nej tyvärr .det är just som du säger råg i koncetrat ,gyttja 😊

vedboden

lycka till däruppe i kylan. tror ni behöver det, blir nog en tuff resa. men hannu är ju med han kan hålla koll på er gröngölingar.   glad påsk på er alla.  pelle vedboden

gangsing finne

Brickan

Mistä niitä "Pomerenskal", hittar man. Växer dom vilt?
Mämmiä är ju ett sätt att minska packningen. Koncentrerad råg, socker å salt.
Torkad är den ju en bra grund till bröd, te, soppredning å kanske kaffe. Bara å blöta upp, å ha som grillsås till rensteken.
Passar utmärkt till guldgrävare, som inte vill bära konserver.
Mämmiä å smör, kommer du långt med, sa min far!
Brickan