Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

"guldfinska"

Startat av gangsing finne, 20 Januari, 2017, 14:48:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Det är lite roligt hur språket kan förändras genom åren..

Här på bensinmacken i byn ( nämner inte namnet på vår enda bensinmack då igenkänningsfaktorn blir för stor  :D)
hade vi en kvinnlig kassörska med finska rötter.
Hennes standardfråga av alla kunder var.. "ha du dankat?"..
Denna fråga har man ju svarat på år efter år...

En dag när det blev min tur att betala tänkte jag mig inte för..
helt bara utan förvarning och tanke, och innan hon hann ställa frågan.. öppnades min mun och orden "ja ha dankat" strömmade ut..

Snacka om ilskna blickar man fick från andra sidan kassan..  :)) :))

Så där ser man att uttal och dialekt kan förändras bara man nöter in det tillräckligt..  ;D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Lägger ut en guldrelaterad bild  ;D
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Hissfinska :D.....jag tycker det är fel översatt .vad tycker ni språkpoliser?

Brickan

Allena : yksin
Jag är inte språk polis, tycker bara det är kul när man kan svenska å finska. Dessutom är ju finska ett utrotningshotat språk. Rödlistat !

gangsing finne

Citat från: Brickan skrivet 07 April, 2018, 16:44:38
Allena : yksin
Jag är inte språk polis, tycker bara det är kul när man kan svenska å finska. Dessutom är ju finska ett utrotningshotat språk. Rödlistat !

Allena kanske är gammalt svenska ,vad säger gruvfogden?

Är du brickan finlandssvenks så som ca 1miljon andra i sverige ?

Brickan

15 gr nedsmält mikcro, bara nerslängt i vatten. Jag är faktiskt äkta finne, född i Lahti, för ca: 100 år sedan!

gangsing finne

Oletko kaivannut kullat lapista =har du grävt guldet från lappland?

Brickan

Brickan

Så fel, kan det bli när man har en smörgås i näven. Guldet på bilden är från Sverige.

gangsing finne

Vilket är rätt ?

1.guldet är grävt i naturen?
2.guldet är grävt i saltat natur ?

Brickan

Nr:1 Alla ni som vaskar, spara svartsanden, å kolla i pannan innan ni kastar tillbaka i "bäcken". Granater stora som en ärta har ett visst värde. Har polare som gjort knivar av svartsand, håller på med forntida järnframställning, svartsand är järnhydroksid? Minns inte just nu vad det är! Ätit för många mackor.  Rosta det, hetta upp till ca 1400gr så har du lågkolhaltigt järn!

vedboden

självklart  vill man gräva äkta guld  ute i bäckarna. helst  i norra finland. där det finns bra med guld. saltade ställen  no thanks  men kan ju vara kul för en nybörjare.  pelle vedboden   sgf3 finland

Brickan

Svartsanden är undervärderad!