Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Öl :)

Startat av Northdigger, 27 November, 2016, 07:36:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

borax

Citat från: Northdigger skrivet 29 November, 2016, 18:59:58
Citat från: borax skrivet 29 November, 2016, 17:31:38
Citat från: Northdigger skrivet 28 November, 2016, 10:21:04
Man får pröva sig fram men det brukar vara ris och durra... här är ett exempel på ingredienser.

Här köper jag mina satser och det funkar bra http://www.coopershembryggning.se/

//borax
Överskottsbolaget säljer domdär ölen :) 119:- kostar de och hemsidan är dyrare 😂
Ok det ska jag kolla tackar för infon.

Northdigger

Eucitzen

Har haft funderingar på öl. Men då jag själv knappt dricker öl, så..

Dock har jag intalat mig att prova på att göra svagdricka till jul. Väntar nu på malt, humle osv.
Så småningom vill jag prova göra något av en i teorin historisk svagdricka på korn eller råg bas.
(då det ofta var billigt historiskt sett, vete var dyrt)

Misslyckas man, kan det alltid bli bröd av att... :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Northdigger

Citat från: Eucitzen skrivet 16 December, 2016, 10:43:24

Dock har jag intalat mig att prova på att göra svagdricka till jul. Väntar nu på malt, humle osv.
Så småningom vill jag prova göra något av en i teorin historisk svagdricka på korn eller råg bas.

Det är alltid kul att pröva något nytt, just nu har man väl skaffat sig en vinterhobby och på sommarn,ja då vet ni vad som kommer att gälla, samtidigt har man räddat sommartörsten :)

Eucitzen

Citat från: Northdigger skrivet 16 December, 2016, 15:23:59
Citat från: Eucitzen skrivet 16 December, 2016, 10:43:24

Det är alltid kul att pröva något nytt, just nu har man väl skaffat sig en vinterhobby och på sommarn,ja då vet ni vad som kommer att gälla, samtidigt har man räddat sommartörsten :)

Det är väl så. Min tanke började med hur bitter och otrevlig den svagdrickan från butiken var senast.
Till att göra drycker i sig är jag inte ny; har gjort vin & cider tidigare.
Även vinäger står på hyllan, hemmagjord. ;D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Brickan

Recept på julöl, ( dom är alltid slut innan jul):
1 st 33 cl Arboga 7,3
En liten skvätt Blossa Vitvins Glögg.
Vips har man en Julöl!
Skål å God Jul!

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Northdigger

Grävmaskinisten

Min bror tjatar på mig om microbryggeri men jag har tillräckligt med hobbys, jag uppmanar er som är ölintresserade kolla på den stora "smakresan"

Northdigger

Glömde att meddela, nu när man gör öl & för dom som inte tål gluten " har Celiaki" som jag, så har det skett ett under!!! Man kan brygga vilken öl man vill baserat på gluten dvs korn, vete osv och tillsätta detta enzym precis innan jäsningsprocessen.. vipps så är ölen glutenfri :) !!!!!!!!!

Grävmaskinisten

Nu väcks känslan till liv igen ang ölbryggning, men då skall det bryggas på den lokala nedlagda källan. Källan är fors mineralkälla och den är speciell när det kommer till "koksalt". Just nu ligger den halvt nerdränkt i göta älv då dom höjde vattenytan på grund av kraftverken i Lilla Edet.

Northdigger

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 16 December, 2016, 19:14:40
Nu väcks känslan till liv igen ang ölbryggning, men då skall det bryggas på den lokala nedlagda källan. Källan är fors mineralkälla och den är speciell när det kommer till "koksalt". Just nu ligger den halvt nerdränkt i göta älv då dom sänkte vattenytan på grund av kraftverken i Lilla Edet.
Hur ska du komma åt denna källa ?
Det är tur man bor ute på landet och har en borrad brunn och slipper storstans vatten med klor...

Grävmaskinisten