Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Öl :)

Startat av Northdigger, 27 November, 2016, 07:36:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Northdigger

Då guldsäsongen är över och vi har det kallt och jäkligt här i norr, varför inte lära sig brygga öl under vintern :=)

Kunde inte låta bli att beställa en liten ölbryggare, jag vet inte man kanske har nån typ av adhd eller något för att helt plötsligt så kommer man på att man ska prospektera och nu öltillverkning.... 😂

Har vi nå fler ölfolk här?

HANNU

Fanns inte sådana apparater på sjuttiotalet när jag bryggde öl.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Northdigger

Citat från: HANNU skrivet 27 November, 2016, 07:43:12
Fanns inte sådana apparater på sjuttiotalet när jag bryggde öl.
På den tiden kanske det mer var satsbryggning i tunnor, idag har man möjlighet att mäska, apparaten var väldigt billig tycker jag, men som i allt annat så tillkommer det ju alltid fler saker.

Som hjälpmedel idag så finns det ett program som heter BeerSmith och där finns recept på alla möjliga ölsorter.

Programmet räknar ut ingredienserna utifrån utrustningen man har.

olauser

Ja såg att Pite bryggeri säljer malt å humle till hembryggare. Vet inte om de va bara nu i helgen eller,......

Skickat från min S60 via Tapatalk

Northdigger

Citat från: olauser skrivet 27 November, 2016, 11:47:10
Ja såg att Pite bryggeri säljer malt å humle till hembryggare. Vet inte om de va bara nu i helgen eller,......

För min del så blir det att trolla fram en glutenfri öl iomed att man har celiaki, så det kommer bli en utmaning :)..  men det finns gott om ingredienser på webben

Northdigger

Citat från: Adde Stensfors skrivet 28 November, 2016, 07:33:47
Apropå celiaki : https://www.facebook.com/MarchAgainstMonstanto/photos/a.566016720083519.1073741828.566004240084767/1251888231496361/?type=3
Nja.. sanningen i dendär bilden speglar inte verkligheten... många missuppfattar celiaki med glutenallergi, det är en helt annan sak.

olauser

Du få skaffa en säck majs. Annars finns nån ensym å tillsätta.

Northdigger

Man får pröva sig fram men det brukar vara ris och durra... här är ett exempel på ingredienser.

olauser

Hur mycket bira blir de där då?

Northdigger

19 liter är extrakten på, har inte fyllt i min profil ordentligt för juat dethär receptet så jag tippar på att det ger mellan 25-30 liter

borax

Citat från: Northdigger skrivet 28 November, 2016, 10:21:04
Man får pröva sig fram men det brukar vara ris och durra... här är ett exempel på ingredienser.

Här köper jag mina satser och det funkar bra http://www.coopershembryggning.se/

//borax

Northdigger

Citat från: borax skrivet 29 November, 2016, 17:31:38
Citat från: Northdigger skrivet 28 November, 2016, 10:21:04

Här köper jag mina satser och det funkar bra http://www.coopershembryggning.se/

//borax
Överskottsbolaget säljer domdär ölen :) 119:- kostar de och hemsidan är dyrare 😂