Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guldgrävarskador

Startat av GoranS, 01 Oktober, 2016, 22:23:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GoranS

Medan vissa avnjuter sin semester i lugn och harmoni så föredrar vi att utsätta kroppen för det värsta tänkbara. Kyla, myggattacker och slit i gropen. Efter min vecka i Finland där jag körde tunga skottkärror från morgon till kväll så var det inte mycket av kroppen som var helt efteråt. Fingrarna värkte och behövde en månad för återhämtning och fotsulorna värkte också rejält från tung belastning i oergonomiska stövlar.

Fötterna har inte fått vila därefter heller utan de har fått jobba nästan varje helg i samma gummistövlar, och sen har man kryddat med sedvanligt idrottande i veckorna. 

Eftersom det ännu värker googlade jag symtomen och jag har mest sannolikt drabbats av detta

http://halsporre.com/

Trist att man rör sig bort från ungdomen och inte är odödlig längre. Men jag gissar att flera här råkat ut för samma sak - hur gör man nu efter diagnosen? Bör man hålla sig borta från gummistövlarna helt tills det är läkt? Vågar jag idrotta eller ska jag pausa det med några veckor? Det står att läkningen kan ta uppemot 1,5 år och jag vill ju bara gräva mer nästa säsong men jag vill inte heller ha permanenta skador i fötterna.

Hur bra fungerar det med gummisulor inuti stövlarna för att undvika det här framöver?

Malle

Undrar om det inte finns speciella sulor som ska avlasta foten? Eller tänker jag på sittkudde när man har hemorojder? Själv har jag börjat få jävulska problem med mina leder, så pass att det blivit en plåga att vaska mer än ett par pannor. Åldern eller annat? Väntar på vidare undersökning och hoppas på nån form av diagnos, men har för säkerhets skull beställt en liten dredge av @Adde Stensfors eftersom jag inbillar mig att det inte sliter lika hårt på kroppen. Bara att inse att man inte blir yngre hehe!

Grävmaskinisten

Citat från: GoranS skrivet 01 Oktober, 2016, 22:23:35
Medan vissa avnjuter sin semester i lugn och harmoni så föredrar vi att utsätta kroppen för det värsta tänkbara. Kyla, myggattacker och slit i gropen. Efter min vecka i Finland där jag körde tunga skottkärror från morgon till kväll så var det inte mycket av kroppen som var helt efteråt. Fingrarna värkte och behövde en månad för återhämtning och fotsulorna värkte också rejält från tung belastning i oergonomiska stövlar.

Fötterna har inte fått vila därefter heller utan de har fått jobba nästan varje helg i samma gummistövlar, och sen har man kryddat med sedvanligt idrottande i veckorna. 

Eftersom det ännu värker googlade jag symtomen och jag har mest sannolikt drabbats av detta

http://halsporre.com/

Trist att man rör sig bort från ungdomen och inte är odödlig längre. Men jag gissar att flera här råkat ut för samma sak - hur gör man nu efter diagnosen? Bör man hålla sig borta från gummistövlarna helt tills det är läkt? Vågar jag idrotta eller ska jag pausa det med några veckor? Det står att läkningen kan ta uppemot 1,5 år och jag vill ju bara gräva mer nästa säsong men jag vill inte heller ha permanenta skador i fötterna.

Hur bra fungerar det med gummisulor inuti stövlarna för att undvika det här framöver?
vila vila vila i samband med antiinflammatorisk typ Ipren sedan åker du och köper dessa stövlar och då behöver du inte oroa dig för hälsporre något mer, tro mig jag har också haft hälsporre. Stövlarna finns med korta och långa skaft och sälja på ahlsells.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Ja, det där har jag råkat ut för också, så där 20 år sedan. Gick runt på mässan och ont gjorde det. Men då kom jag till en monter där dom höll på med fötterna. Stod och tittade en stund och det inte var svårt att locka in mig.
Efter undersökningen letade dom fram av en enorm lager av siligon stöd som skulle passa mig. Var utvecklade till amerikanska armén. Stoppa dom i skon och det kändes som om jag har en golfboll under foten, presis som han sa att det skall komma att kännas, en stund.
Fick gå runt i mässan en halvtimme och efter bara någon minut kändes det bra.
Kostade om jag rätt kommer ihåg runt 1500 kr.
Bytte dom alltid till dom skorna som jag för tillfället använde. Ibland gick jag utan dom, men då kom värket tillbaka. Efter ett år kunde jag gå utan dom en hel dag, men inte längre. Nu, 20 år efter kan jag lugnt gå utan dom, men har ändå dom på arbetsskor eftersom jag står på fötterna dagarna långa.
Samt har jag dom vid vandringar och på guldgrävnings äventyren.
Det för att dom känns sköna att ha.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Citat från: HANNU skrivet 02 Oktober, 2016, 09:07:16
Ja, det där har jag råkat ut för också, så där 20 år sedan. Gick runt på mässan och ont gjorde det. Men då kom jag till en monter där dom höll på med fötterna. Stod och tittade en stund och det inte var svårt att locka in mig.
Efter undersökningen letade dom fram av en enorm lager av siligon stöd som skulle passa mig. Var utvecklade till amerikanska armén. Stoppa dom i skon och det kändes som om jag har en golfboll under foten, presis som han sa att det skall komma att kännas, en stund.
Fick gå runt i mässan en halvtimme och efter bara någon minut kändes det bra.
Kostade om jag rätt kommer ihåg runt 1500 kr.
Bytte dom alltid till dom skorna som jag för tillfället använde. Ibland gick jag utan dom, men då kom värket tillbaka. Efter ett år kunde jag gå utan dom en hel dag, men inte längre. Nu, 20 år efter kan jag lugnt gå utan dom, men har ändå dom på arbetsskor eftersom jag står på fötterna dagarna långa.
Samt har jag dom vid vandringar och på guldgrävnings äventyren.
Det för att dom känns sköna att ha.
Håller med Hannu jag har också iläggningssula för hålfoten och det är ett måste när jag går
i mina arbetsskor.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Dessa silicon plattor har get mig möjligheten att utöva mina hobbyn.
Stå på dig, annars gör nån annan det.