Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Fyrkantigt tänkande

Startat av Adde Stensfors, 01 Oktober, 2016, 07:05:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Adde Stensfors

Har hört att man ska undvika att tänka fyrkantigt så jag tänkte runt i stället. Pumpen jag använder är en Hitachi, den minsta, ger max 120 liter men med bra tryck, Den driver en 3" ejektor av egen design och själva manicken är 60 cm i diameter och väger 200 gram. Då hela skapelsen är bara 7 cm över havet räcker pumpen mer än väl :-) Den första prototypen är utrustad med fällor typ Le Trapp med går givetvis att komplettera med andra typer av fällor som t. ex. dream mat el. liknande. Flaren bidde av den luftigare slaget, lättare att bära med sig då och kan inte gå sönder heller. Numera finns det ett galler som täcker hela skapelsen och det hela fungerar klockrent.....
En videosnutt på den namnlösa skapelsen: 

HANNU

Plattan ligger plant och fint i bäcken.
Bra gjort Adde
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Intressant nytänkande!
Ser ut att funka jättebra!

/Glimmmer

BASSO

Kul med folk som tänker "runt"
Vad är vaskplattan gjord av?
Om du skippar den sista 90° kröken och låter slangen svänga mjukare till en rak rörgenomförning i plattan
tror jag att du får bättre sug och färre stopp i kröken (om detta skulle bli ett problem).
Du skulle kunna döpa den till fontänsugen eller fountaindredge?
Lägg gärna upp någon mera video vartefter den utvecklas.
Med vänlig hälsning Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Adde Stensfors

Hej Basso,
Plattan är gjord av XPS och eftersom den är mycket lätt var jag tvungen att sätta dit kröken då bäcken är nästan torr och mycket grund. På djupt vatten fungerar det alldeles utmärkt med "raka rör". Man kan enkelt byta efter behov. Det roligaste var att flären  (som inte finns) fungerade så fint, går att använda idén även i vanliga rännor, det blir en grej mindre att hålla reda på. Var riktigt nöjd med sugförmågan men materialet ska bara upp 7 cm över vattenytan, jag försöker hålla låg profil i alla mina byggen  ;D. Planerar att göra en större variant, i princip en dredge med den nya runda rännan inbyggd..
Peace!!