Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Funderar på att bygga finvaskränna

Startat av ojlind, 12 September, 2016, 17:18:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ojlind

Hej och hå alla guldtokiga :)
Funderar på att bygga mig en finvaskningsränna att köra i garaget i vinter.
Planen är att bocka till lite alu för själva rännan men så har jag lite funderingar till er byggproffs där ute :)
För att fånga det minsta av små microkorn skulle ni använda miners moss eller goldowl-matta?
Har funderat på att köra med en dränkbar pump alá husvagnstyp ( för lite l/tim??)som kommer mata in vatten i en behållare innan rännan som sedan fyller vattnet i typ breddavlopp/översvämmar in i rännan för att få jämnt flöde över hela bredden. Vad tror ni???
Utfall man kör Goldowl-matta så var planen att dela den i 5 delar vilket ger mig ett innermått på rännan av 184mm och då blir längden 800mm. Vad tror ni, för smal, för kort????
Vad tror ni för lutning? Tänkte köra ett slutet system till/från en balja...
Åh det kliar fruktansvärt i skapar/tänkarknölarna uppe i njurkontoret...

Tacksam för tips!!!
Mvh Jörgen

Northdigger

Denna har jag beställt, hoppas den funkar bara ;)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

ojlind

Citat från: Totti Potti skrivet 12 September, 2016, 17:21:42

Märke, modell, pris???

GuldUgglan

Citat från: ojlind skrivet 12 September, 2016, 17:18:24
Planen är att bocka till lite alu för själva rännan men så har jag lite funderingar till er byggproffs där ute :)
För att fånga det minsta av små microkorn skulle ni använda miners moss eller goldowl-matta?
Har funderat på att köra med en dränkbar pump alá husvagnstyp ( för lite l/tim??)som kommer mata in vatten i en behållare innan rännan som sedan fyller vattnet i typ breddavlopp/översvämmar in i rännan för att få jämnt flöde över hela bredden. Vad tror ni???
Utfall man kör Goldowl-matta så var planen att dela den i 5 delar vilket ger mig ett innermått på rännan av 184mm och då blir längden 800mm. Vad tror ni, för smal, för kort????

Tacksam för tips!!!
Mvh Jörgen

Miners moss kräver nått annat över t.ex. Sträckmetall. Det blir väldigt vattenkrävande med en sån konstruktion.  Så ingen bra lösning.

GoldOwl fungerar utmärkt med lite flöde och passar nog bäst till det du tänkte.

Rännstorleken är helt ok. Du kan nog köra med en rätt liten pump. Kanske 50 lit/min eller t.om. mindre. Mata bara rännan i lagom takt därefter.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

ojlind

Citat från: GuldUgglan skrivet 12 September, 2016, 19:27:57
Citat från: ojlind skrivet 12 September, 2016, 17:18:24

Tacksam för tips!!!
Mvh Jörgen

Miners moss kräver nått annat över t.ex. Sträckmetall. Det blir väldigt vattenkrävande med en sån konstruktion.  Så ingen bra lösning.

GoldOwl fungerar utmärkt med lite flöde och passar nog bäst till det du tänkte.

Rännstorleken är helt ok. Du kan nog köra med en rätt liten pump. Kanske 50 lit/min eller t.om. mindre. Mata bara rännan i lagom takt därefter.

Tack för svar!!! Återkommer med bilder när den är färdig...

GuldRolle

Citat från: Totti Potti skrivet 12 September, 2016, 18:55:25
Citat från: ojlind skrivet 12 September, 2016, 18:30:22

Märke, modell, pris???

det är prospector choice som gjort den, här har du priser osv.

https://prospectorschoice.com/

Är det inte en ganska kort "fångstlängd" på den maskinen totalt? Jag tänker mig att den inte fångar små platta flagor lika effektivt som en längre bana med många småräfflor...eller?

Northdigger

Citat från: GuldRolle skrivet 13 September, 2016, 08:32:50
Citat från: Totti Potti skrivet 12 September, 2016, 18:55:25
Citat från: ojlind skrivet 12 September, 2016, 18:30:22

Märke, modell, pris???

det är prospector choice som gjort den, här har du priser osv.

https://prospectorschoice.com/

Är det inte en ganska kort "fångstlängd" på den maskinen totalt? Jag tänker mig att den inte fångar små platta flagor lika effektivt som en längre bana med många småräfflor...eller?
Det beror alldeles på hur mycket du matar rännan med, det är en liten hb så stora spadar lär inte va att rekomendera. Finns mängder med youtube video på liknande ränna så den ska nog fungera, goldhogs multi highbanker är liknande.

GuldRolle

Det beror alldeles på hur mycket du matar rännan med, det är en liten hb så stora spadar lär inte va att rekomendera. Finns mängder med youtube video på liknande ränna så den ska nog fungera, goldhogs multi highbanker är liknande.
[/quote]

Påverkar mängden grus verkligen hur stort upptag fällorna har? Jag tänker att ett guldkorn/flaga dansar igenom en fångstbana likadant oavsett om man matar mycket eller lite i den översta grovsållningen? (förutsatt att vattenflödet är konstant) Däremot borde längden och därmed antal fällor på vägen påverka hur stor möjlighet guldet har att fastna. Enligt mina tankevurpor då.

Northdigger

Finguldet skall hamna i första fällan som jag förstått det resterande grövre i räfflorna/mattan.. men det återstår att se , jag är ny på området så jag ska inte ropa hej än..

GuldUgglan

Allt beror ju på hur effektiva fällorna är.
I min Caledonian ränna sitter guldet och svartsanden huvudsakligen i de tre första räfflorna. Resten är egentligen för säkerhets skull.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Har testat denna matta och den överraskade oss med egenskaper. Fångar allt ända till det mikroskopiska.
http://paydirt.se/store/index.php?route=product/product&path=83&product_id=121
Ytterst lite att vaska efter med pannan.
Bara köra utan att först sortera/sikta.
En annan bra matta. http://www.flextech.nu/guldgravar-utrustning
Stå på dig, annars gör nån annan det.