Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Träränna

Startat av HANNU, 08 September, 2016, 14:08:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 28 Januari, 2017, 14:51:41
Kan du berätta lite mer om skakbordet? .är nytt för mig.kan du justera skakningen
.hur många watt drar motorn vid full gång.är den 1-fas motor ? .
Inspirerad av folk hör på forumet och på youtube så fick jag för mig att bygga detta skakbord, som namnet tyder så är det enkelt ett bord som skakar och tvättar material innan det når grisslyn och vidare ut i rännan som står 90'/, grader åt andra hållet. Motorn är en skakmotor eller vibrator på 0,09 kw och är en enfasmotor på 1500-1800 rpm, byggt för att klara av ca 100 kg material inkluderat skakbord. Tryckfjädrarna är av rostfritt och industrityp är beställda för att klara konstant vikt på drygt 100 kg. Detta projekt är nytt för mig och kommer säkerligen få justeras många gånger innan det bär av till Finland.
Hittade detta i förrådet 12 mm rostfritt till siktpinnarna, kommer att köra 20 mm avstånd. Vad det gäller styrning av motor så väntar jag på offert.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

http://m.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664     

Tillexempel med denna kan du reglera hastigheten/skakningen

Försök hitta regulator som du stoppar direkt i uttaget eller mellan skarvsladden.så slipper du koppla.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

100kg räcker nog .vad menar du med siktpinnar?

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 28 Januari, 2017, 18:25:24
100kg räcker nog .vad menar du med siktpinnar?
Siktpinnar= rensgaller typ renspinnar.

GuldUgglan

Om man har skakning så skulle kanske gängstång funka som galler? Blir ju lite extra riv på gruset då. ?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Citat från: GuldUgglan skrivet 28 Januari, 2017, 19:08:58
Om man har skakning så skulle kanske gängstång funka som galler? Blir ju lite extra riv på gruset då. ?

Bra ide.men när man svetsar finns risken för härdning .det finns färdig siktnät av typen jag använder.dom är konstruerade/planera för just sikta jord .mycket hållbart utan svetsning o även "rörligt" .ytan är dessutom "knöligt" du behöver bara större hål .
Det är väl bra med olika idéer i bred skala ,så får olika synpunkter

gangsing finne

Konstruktionen

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

gangsing finne

Jag tror denna lösning funkar också trots att det är till lampor .din motor var ju 90w=0.09kw

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/plug-in-produkter/dimmers/dimmer-400372/

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 28 Januari, 2017, 19:55:21
Jag tror denna lösning funkar också trots att det är till lampor .din motor var ju 90w=0.09kw

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/plug-in-produkter/dimmers/dimmer-400372/
Det är roligt att du tar upp detta för jag såg
ett klipp på youtube som använde dimmer till ett skakbord avsett för gjutning av olika betonggjutningar.

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 28 Januari, 2017, 19:59:10
Citat från: gangsing finne skrivet 28 Januari, 2017, 19:55:21

Det är roligt att du tar upp detta för jag såg
ett klipp på youtube som använde dimmer till ett skakbord avsett för gjutning av olika betonggjutningar.

Haha.. Jag såg nog samma klipp för nån dag sen.
Han hade ett bildäck med en spånskiva över som bord.  ;D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Jag skulle absolut låta vattnet skaka bordet.
Stå på dig, annars gör nån annan det.