Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Träränna

Startat av HANNU, 08 September, 2016, 14:08:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

karlson

Åka till Finland brukar vi gör och nu är våra tankar ofta i ett litet område som är ca 80*300m uppkallad efter en dam.
Även små korn kan bli mycket

gangsing finne

Okey jag hajar vad du menar ,tummen upp
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Har ni några ideer om hur räfflorna skall se ut, tänker då på mått och vinkel, själv försöker jag efterlikna en mall som jag hittade på en finsk sida.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Du kan se mina räffor högre upp på tråden.
Ca 45 grader, ca 10 cm i mellan och olika höjd, mellan 2 och 4 cm.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 15 Januari, 2017, 07:20:26
Har ni några ideer om hur räfflorna skall se ut, tänker då på mått och vinkel, själv försöker jag efterlikna en mall som jag hittade på en finsk sida.

Vill du sätta dig in i lite mer vetenskap så kan Clarksons vara nyttig. Tar även upp avståndet mellan räfflorna.

karlson

Ja sitter de för tätt blir det dålig vortex och det är ju det vi vill ha.
Lycka till alltid lika kul att bygga!
Även små korn kan bli mycket

HANNU

Som mina räfflor, dom är ju bara för att fånga stora och ruska loss lera. Dom till och med läcker både under och från sidorna.
Fällorna ligger ju längre bag.

gangsing finne

Idéer brukar jag ha gått om .på gott och ont  :).du befinner dig i det mest intressantaste avdelning av rännbygget.men också det svåraste.i varjefall svårt o svara hur det enda rätta sättet är att montera räfflor.

Jag svarar hur min ränna skulle se ut .

1.likadan kastlåda i mått som Hannu.men jag skulle ha ännu skrubbigare botten.
2.om möjligt skulle jag fundera på bygga två löstagbara botten .dvs man en skiva som passar på nuvarande botten.alltså två olika lösbotten.dehär låter tokigt men kom påt nyss  :).en lös skiva kan tex.vara av stål som man punksvetsar vassa svetsprickar (hundratals).den andra skivan kan vara typ tiotal lösa järnsågsblad (sanvik) insänkta ca 10-20 mm mellanrum nerströms .allt detta för att skrubba dom lite större lerstenarna .

3.Räfflorna skulle jag göra utav plattjärn med eget botten.plåt kanske är för klent.
Räffsystemet skulle vara en kombination av olika mellanrum höjd och lutning.några sågbladiga,några böjda nerströms .även några kantiga dvs rakt upp sedan 90graders vinkel.
4.Räfflornas totallängd ca 2meter .efter räflorna en ca en meter originell järnnät med miners moss under.

Mvh gansing finne  :)

gangsing finne

Kom på nyss att kastlådan kan ju vara utav vanlig plåt .botten lite tjockare .punksvetsa vassa privkor direkt på plåtens botten

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 15 Januari, 2017, 21:34:36
Idéer brukar jag ha gått om .på gott och ont  :).du befinner dig i det mest intressantaste avdelning av rännbygget.men också det svåraste.i varjefall svårt o svara hur det enda rätta sättet är att montera räfflor.

Jag svarar hur min ränna skulle se ut .

1.likadan kastlåda i mått som Hannu.men jag skulle ha ännu skrubbigare botten.
2.om möjligt skulle jag fundera på bygga två löstagbara botten .dvs man en skiva som passar på nuvarande botten.alltså två olika lösbotten.dehär låter tokigt men kom påt nyss  :).en lös skiva kan tex.vara av stål som man punksvetsar vassa svetsprickar (hundratals).den andra skivan kan vara typ tiotal lösa järnsågsblad (sanvik) insänkta ca 10-20 mm mellanrum nerströms .allt detta för att skrubba dom lite större lerstenarna .

3.Räfflorna skulle jag göra utav plattjärn med eget botten.plåt kanske är för klent.
Räffsystemet skulle vara en kombination av olika mellanrum höjd och lutning.några sågbladiga,några böjda nerströms .även några kantiga dvs rakt upp sedan 90graders vinkel.
4.Räfflornas totallängd ca 2meter .efter räflorna en ca en meter originell järnnät med miners moss under.

Mvh gansing finne  :)
Nära mina ider.
1och 2: kommer att ha en lösbotten, men av räfflat gummi.
Håller mig helst  från svart stål. Tänker på vikten.
3:Räfflorna sitter fast i en egen ränna, så den är stadig och dom är olika höga och lätta att hantera(ALU).
4: två meter är dom. Istället för moss och sträckmetall använder jag moderna gummimattor.Även finska rutmattor.
Och, som sagt, alla gummifällorna sitter längst bag.
Inmutningen ligger bakom fyra timmars vandring och allt metall skall bort en gång så vikten är viktigt. Som själva rännan är av trä för att aldrig behövas släpas tillbaka, utan med den kan jag grilla avskedskorven.

gangsing finne

Ni har väl alla gjort lumpen  8) .skämt o sido .det låter bra Hannu

gangsing finne

Lite bilder .jag och pöjkarnas resa till inmutningen förra sommaren.vi hadde ett vattenhinder som vi var tvungna att överskrida.jag tror att vi alla guldgrävare är i snitt mer envisa än andra folk...

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Glimmer

Det tar sig, bygget går framåt....
/Glimmer