Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Träränna

Startat av HANNU, 08 September, 2016, 14:08:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Har smugit i gång med monteringen av min träränna till Petronellas Triangel i Finland.
Bred 20 cm och längd 5 m plus kastlåda på 50 cm.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Northdigger

Resultat? :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

HANNU

Citat från: Totti Potti skrivet 08 September, 2016, 14:10:37
Resultat? :)

Har skruvat ihop första rännhalvan.

Northdigger

Ahh.. läste som att du har tjuvtesta den ;)

StoraNorrland

De där långrännorna är riktig guldgrävarkultur. De är smala men klarar de att hålla flödet hela vägen?

HANNU

Citat från: StoraNorrland skrivet 08 September, 2016, 20:19:16
De där långrännorna är riktig guldgrävarkultur. De är smala men klarar de att hålla flödet hela vägen?
Skulle tro att utan större läkas är flödet det samma i båda ändorna.
Största fördelen ser jag som att man kan ha fällor längre ner i rännan och därmed får gruset längre tid att bli rena.
Desutom en finsk ränna fångar större guldet utan vidare. Inte som en highpanker som fångar max det som gallret släpper genom.

Malmberg

Hänger gärna med på detta bygge med spänning. Jag har själv börjat bygga trä ränna. Vad tänker du för flöde/inredning i rännan? Håller på att såga och limma gummi matta som inredning.

GoranS

Ja jag studerade detta lite i Finland. Rännorna är långa och flödet ganska starkt. Vi körde typ sträckgaller i början på tyg, och sedan var rännan helt ren i flera meter för att avslutas med nån enklare fälla igen. Inga avancerade mattor alls. Matade detta väldigt kraftigt men provvaskade tailingen efteråt ibland och den släppte knappt igenom nåt guld alls.

Nackdelen blir hög lyfthöjd om terrängen i övrigt är platt. Tungt att skyffla lera över axelhöjd.

HANNU

Anledningen till varför rännan blir så lång, jag som alltid förespråkat om korta rännor. Först, för att få tajlingen längre bort. Är inte alls säkert att jag inte kommer att förlänga rännan ännu mera på kommande åren.
En lång ränna tvättar materialen bättre, och man har möjligheten att använda flera olika mattor.
Min tanke är att där jag lastar gruset, gruslådan, har jag Goldowl mattan, tror att det mesta guld stannar redan där. Därefter aluminium räfflor i olika höjder, 2-4 cm höga på den första 2,5 metrarna. Därefter finska rutmattor, först den med mindre rutor, och efter fina tester om Dream Matt http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=4189.msg39955;topicseen#newsista  på dom sista 2,5 metrarna.
Hur gruslådan kommer att se ut, vet jag inte än, har flera varianter i huvudet. Klart är att vattnet innan rännan kommer att ha en trevägs ventil för att jag kan styra vattnet förbi rännan utan att stänga av pumpen. Självklat en spolslang som når hela rännans längd.
Varför en ränna av trä. Därför att jag aldrig behöver transportera detta tillbaka, utan kan elda upp det.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 08 September, 2016, 23:08:42
Anledningen till varför rännan blir så lång, jag som alltid förespråkat om korta rännor. Först, för att få tajlingen längre bort. Är inte alls säkert att jag inte kommer att förlänga rännan ännu mera på kommande åren.
En lång ränna tvättar materialen bättre, och man har möjligheten att använda flera olika mattor.
Min tanke är att där jag lastar gruset, gruslådan, har jag Goldowl mattan, tror att det mesta guld stannar redan där. Därefter aluminium räfflor i olika höjder, 2-4 cm höga på den första 2,5 metrarna. Därefter finska rutmattor, först den med mindre rutor, och efter fina tester om Dream Matt http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=4189.msg39955;topicseen#newsista  på dom sista 2,5 metrarna.
Hur gruslådan kommer att se ut, vet jag inte än, har flera varianter i huvudet. Klart är att vattnet innan rännan kommer att ha en trevägs ventil för att jag kan styra vattnet förbi rännan utan att stänga av pumpen. Självklat en spolslang som når hela rännans längd.
Varför en ränna av trä. Därför att jag aldrig behöver transportera detta tillbaka, utan kan elda upp det.

Och sen vaskar du givetvis igenom askan.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Malmberg

Haha. Ja det går ju alltid. =)

Men du kommer variera bredden för att sänka flödet i slutet på rännan?

johanssonsan

Riktigt hör hur mygg och knott surrar i luften.

HANNU

Citat från: Malmberg skrivet 09 September, 2016, 20:17:16
Haha. Ja det går ju alltid. =)

Men du kommer variera bredden för att sänka flödet i slutet på rännan?
Nej då. Första metrarna är för att gruset kan rulla och bli rena. Blir räfor som får gruset att studsa.
Alla fällor kommer att ligga längst bak i rännan.