Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Koordinathjälp

Startat av goldthumb, 08 September, 2016, 12:16:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

goldthumb

Hej,

Försöker hitta platser på kartan baserat på koordinatangivelser i gamla SGU-rapporter.

T.ex. så har det hittats ett guldkorn på 6743525/1416800 som skall vara en bäck NO on sjön Säxen i Mora kommun.

När jag med SGUs kartvisare navigerar sjön Säxen och hittar 6743525 är den andra siffran mitt i bäcken 461283. 1416800 är någonstans i havet utanför nordnorge. Vilket koordniatsystem använder SGUs kartvisare? Och vilken används i rapporten?

Hoppas någon GIS-kunnig kan hjälpa...

Markus / Twiik

Sök såhär:

goldthumb

johanssonsan

Citat från: goldthumb skrivet 08 September, 2016, 12:16:32
Hej,

Försöker hitta platser på kartan baserat på koordinatangivelser i gamla SGU-rapporter.

T.ex. så har det hittats ett guldkorn på 6743525/1416800 som skall vara en bäck NO on sjön Säxen i Mora kommun.

När jag med SGUs kartvisare navigerar sjön Säxen och hittar 6743525 är den andra siffran mitt i bäcken 461283. 1416800 är någonstans i havet utanför nordnorge. Vilket koordniatsystem använder SGUs kartvisare? Och vilken används i rapporten?

Hoppas någon GIS-kunnig kan hjälpa...

Omvandla koordinater:  http://rl.se/rt90

Twiik har en rackarns bra länk.

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.