Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Slarv vask

Startat av HANNU, 03 September, 2016, 10:18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

HANNU

@Glimmer hade med sig en Julahink siktad material. Hinken var nog 2/3 dels fyll med grus. Vi körde det i rasande takt med Vaskoolin, ca fem minuter.
Enligt honom hade han missat en tiotals mikron, och det var det vi försökte fånga.
Till slut fans det ca 150-200 micron och ett par lite större korn.

Filmen här är inte från idag utan tidigare.

Därefter kördes det genom Dream Mat, och vi kunde konstatera även den fångade allt.
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=4189.msg36690#msg36690
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Ja så här blev resultatet, inte 10-15 micro som jag trodde utan snarare 150....

Hannus vask apparat var suverän, reducerade innehållet i Jula hinken till en lagom volym i en vaskpanna på       5 minuter.

Det som blev kvar i pannan gavs bort till en Norsk knatte som först inte ville ha det, när han sedan fick se alla små guldkorn ändrade han sig snabbt :) och höll sedan sin vaskpanna i ett stadigt grepp........

/Glimmer

Malmberg

Härligt. Nästa generations vaskare. Skulle verkligen vilja ha en sån där. Tror ni att den blir för tung med 2mm rostfritt? Har hannu möjligtvis en ritning? 😀

HANNU

Nu kommer jag inte ihåg vilka som beställt Vaskoolin, har försvunnit i flöden. Väntar en vecka om dom hör av sig. Om inte, då är det fritt byte..

Malle

Citat från: HANNU skrivet 02 Oktober, 2018, 10:18:07
Nu kommer jag inte ihåg vilka som beställt Vaskoolin, har försvunnit i flöden. Väntar en vecka om dom hör av sig. Om inte, då är det fritt byte..
Jag var nog en av dom som ville ha, men jag fick ju tag i en original Hog Pan. Inte för att jag tror att den är bättre än din... ;D

HANNU

Citat från: Malle skrivet 05 Oktober, 2018, 04:02:21
Citat från: HANNU skrivet 02 Oktober, 2018, 10:18:07
Jag var nog en av dom som ville ha, men jag fick ju tag i en original Hog Pan. Inte för att jag tror att den är bättre än din... ;D
Jo, det var ju länge sedan du ville ha en och jag inte har haft tillfällen att ta itu med den.

HANNU

Nu har båda beställarna hört av sig, men som Malle skriver har han fått tag på en Hogpan, så har jag en över.
För prospektering: spade, Vaskooli och vaskpanna räcker.
För konsentrat från rännan med mossa: hanterar stora mängder snabbt.
2000 kr hemskickat.