Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Micro hjälp!

Startat av StoraNorrland, 28 Augusti, 2016, 20:48:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

StoraNorrland

Hur kan man samla upp detta microguld som ansamlas rikligt i vissa älvar?
Varje panna har ett antal microkorn, ibland +20 st. När min kompis kör sin fullstora highbanker med pumpen på tomgång blir det gult i gummiräfflorna tämligen snabbt men så fort han vrider på normalt flöde spolas guldet ut. Det är också ett helsike att finvaska då de små kornen nästan fastnar i pannan.
Jag håller på att bygga en smal ränna med biltema sträck metall (plast) som jag tänker köra med liten lutning, så lågt flöde som möjligt, sortera det jag kör igenom till 3 mm och mata lugnt.
Det känns ju inte bra att inte ta vara på det guld som är vanligast i våra älvar. Jag har också funderat på fluid bed men min erfarenhet är att de skjuter ut microguldet när de blir packade med tyngre material.Tips om hur man tar vara på detta guld mottages tacksamt.
Avslutar med att för mig det varit en underbar vaskardag med sol och inte en mygga!

GuldUgglan

Jag tror du är inne på rätt spår med att köra lugnt och klassificera materialet. Rensa ofta också.
Däremot hade nog jag valt en ränna med droprifle design som fungerar utmärkt med mindre vattenflöde och tryck. Biltemas plastgaller tror jag inte alls på i det fallet. Det kräver nog mycket vatten för att fungera överhuvudtaget.

GoldOwl mattan är rätt duktig med små flöden.
Caledonian också rätt bra.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Sträckmetall är fel väg att gå. Gold Owl eller Gold Hog är modellen.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GoranS

Hur står sig dessa mattor jämfört med en caledonian eller en bazooka när det gäller det finare guldet? Min EZ sluice ska ju vara bäst på microguld men även den sköljer ut massvist. Guldet fastnar i översta räfflorna och man tror att allt är okej, men provvaskning av det som flyger ut visar att man tappat kanske 50 (!) procent av guldet. Och tyvärr inte enbart micro. Tror tunnheten på vårt guld är det dom ställer till det.

Sudde(Stefan)

En bred lång ränna med biltemamatta samt siktat till 3-4 mm och lågt/lugnt flöde på vattnet.
En trummlare kan du tvätta materialet längre och bättre med mindre vatten än vad en highbanker kräver om du vill skotta en större mängd grus .

Det är iallafall vad jag sett funkat bäst, testat goldhog,goldowl, minnersmoss/streckmetall, goldcubmatta, mm
Framåt framåt och.....ner.

johanssonsan

Det är inte storleken utan formen på guldet som är problemet. Guldet har samma densitet oavsett storlek. Det handlar om att ha tillräckligt med vatten i rännan för att ge det undre vattenlagret en lägre hastighet. Inredningen i rännan får inte skapa total turbulens för det lyfter det tillplattade guldet vidare.
Dessutom måste materialet vara nersållat till storlek nära guldet för att allt skall fungera optimalt. Grövre grus som studsar nerför rännan skapar turbulens och knuffar gärna flingorna vidare. Alla rännor är en kompromiss och det gäller att ge rännan optimala förutsättningar att fånga guldet.

HANNU

För mig är det inga problem med rännan, den fångar allt. Utan att jag är så larvig med vaskpannan att jag låter det allra minsta spolas bort.
Nu från sommarens grävnig tog jag med mig två hinkar ¨slarvask¨, och vi tog en titt på det i Rovaniemi, och det fanns mycket riktigt fint guld i det.
Nu skall släktingen där bygga en apparat under vintern som vi ihop konstruerade, och på våren får jag se hur mycket det är.
Det är puttesmå flingor.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

StoraNorrland

Tack för alla svar! Jag får prova nya rännan och rapportera resultat och iakttagelser. Det vore kul att kunna ta hand om det minsta guldkornen på ett bra sätt. Jag ser också fram emot tips på hur man tar hand om koncentratet på ett snabbare sätt än Blue bowl. Skulle en finräfflad gummimatta och liten länspump fungera? Skulle gärna köpa en cube men det är jobbigt att beställa från USA.

johanssonsan

Finns en del filmer om Miller table på YouTube. Även det en långsam process men du fångar det du ser.
En magnet som plockar upp mesta svartsanden snabbar säkert upp processen.

http://paydirt.se/store/index.php?route=product/product&path=73&product_id=54

HANNU

Citat från: StoraNorrland skrivet 29 Augusti, 2016, 11:22:26
Tack för alla svar! Jag får prova nya rännan och rapportera resultat och iakttagelser. Det vore kul att kunna ta hand om det minsta guldkornen på ett bra sätt. Jag ser också fram emot tips på hur man tar hand om koncentratet på ett snabbare sätt än Blue bowl. Skulle en finräfflad gummimatta och liten länspump fungera? Skulle gärna köpa en cube men det är jobbigt att beställa från USA.
Guben finns i Sverige. Hör av med @vaskaholic .
Komplett med allt.

Stå på dig, annars gör nån annan det.

StoraNorrland

Malmberg

Åter igen. Skakbord is the shit. Tar allt fint.