Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Wiking mineral

Startat av Malmberg, 27 Augusti, 2016, 21:08:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Malmberg

Har wiking mineral gått i kk eller vad händer med det. Undrar var området i gladhammar ligger. Kanske finns vaskbart i närheten.

GuldUgglan

On du tänker på inmutningar och sånt så gäller de fortfarande även om företaget gått i Kk..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Malmberg

Självfallet, men de var ju intresserade av att bryta malm. Inte vaska grus några km "nedströms". Fyndigheten i gladhammar skulle ju vara guld i dagen tydligen. Så det borde ju vara så att isen dragit med sig något därifrån.

Osmiridium

Vad jag vet har Wiking Mineral ej gått i konkurs, men kan tillägga att de har fått en bearbetningskoncession för Gladhammarfyndigheten och den således är skyddad i 25 år minus ett år eller tre som gått sedan de fick den.

Jag åkte till Gladhammars gruvområde i vintras av rent gruvintresse, men tyvärr har området nyligen "sanerats" och stollegången pluggats igen så annat än mer eller mindre vattenfyllda lodräta hål ser man inte av gruvorna. Ja, "sanerats" säger jag för de har tydligen dumpat all varpen i viken i sjön nedan för att den inte ska oxideras så snabbt. Men det är intressant att se det frilagda berget undertill, det växer ingenting där ännu. Det ligger också mycket varp kvar i större och mindre ansamlingar.

Vad gäller möjligheterna till fritt guld tror jag inte de är så goda, dels på grund av fyndighetens ringa storlek och även på grund av isen som du nämner. Berget under varpen är slätslipat, och hela fyndigheten ligger uppe på en bergsrygg, så materialet som slipats loss kan nog vara precis var som helst nu. Om du hittar någon isriktningskarta så kan du säkert hitta ett ställe att prova utanför deras inmutning, men annars är det klart värt ett besök bara för de historiska och gruvrelaterade lämningarna som finns kvar :)