Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vilken sorts sten?

Startat av Vl79, 06 Augusti, 2016, 01:26:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vl79

Hittade en sten i ett sandtag där det finns mycket kvarts av olika slag. Funderar på om stenen är gul kvarts eller en gul topas. Har jämfört den mot både topas och kvarts, stenen repas inte av kvarts men repade kvartsen. Hur gör jag för att identifiera stenen?
Har nyss börjat läsa på och lära mig om geologi.

silfver

Har du en lupp?
Sätt fast den över din mobiltelefons kameralins med hjälp av tejp eller liknande och ta en bild, försök få till lite bättre ljus så kanske jag kan försöka mig på ett svar...
Guldgrävare och mytoman - den perfekta kombinationen?
Guld är bara en täckmantel för mitt ultimata mål - att hitta världens största silvergruva... varför skulle jag annars kalla mig Silfver muahahaha

GuldUgglan

Tycker det ser ut som en oren smutsig vit mjölkkvarts.
Svårt att se färger på foto ibland.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

I denna lilla handbok från SGU finns det en fin lathund för identifiering av mineral:
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Eucitzen

Topas känns lite tung i förhållande till storleken. Som tidigare sagt, bilden är inte topp. Försök ta en ny!
Topas har dessutom spaltning, vilket kvarts inte har.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Vl79

Tack för länken väldigt kul läsning. Jag ska prova ta nya bilder på stenen när det är bra ljus ute. Jag har flera topas i olika färger och även kvarts i några olika färger. Personligen lutar jag mer åt kvarts trots allt, men färgen är mycket bättre än på kortet, blev så smutsgul på kortet. Jag har nyss börjat intressera mig av stenar efter att enbart studerat diamanter tidigare, så ni får gärna rekommendera några bra böcker eller sidor på nätet att läsa på mer om geologi.

Vl79